Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: BMW M3 CS (2023) - de M4 CSL achterna

Geschreven door Klaas Janssens op 25-01-2023

De BMW M3 CS volgt de door de M4 CSL ingeslagen weg. De Competition Sport krijgt ook 550 pk en 650 Nm, maar grijpt wel naar vierwielaandrijving om die power op het asfalt te krijgen.

Dankzij een Instagram-lek weten we al hoe de nieuwe BMW M3 CS eruitziet, nu volgt ook de officiële informatie over de Competition Sport. Zoals we vermoedden, krijgt die een heleboel updates die we kennen van BMW M4 CSL. Toch blijven er significante verschillen.

LEES OOK Officieel: BMW M4 CSL (2022)

Zweert de M4 CSL bij achterwielaandrijving, dan doet de nieuwe BMW M3 CS het met de xDrive-vierwielaandrijving. En terwijl de CSL zijn achterbank opoffert om het gewicht verder te drukken, blijft die in de CS gewoon staan. Die L staat niet zomaar voor Lightweight.

2023 BMW M3 CS

Specificaties en prestaties BMW M3 CS?

De zes-in-lijn die tussen de voorwielen van de nieuwe BMW M3 CS ligt, is identiek aan die van de M4 CSL. Het gaat om een 3 liter grote turbobenzine die een piekvermogen van 550 pk (van 6.250 tot 7.200 o/m) combineert met een maximumkoppel van 650 Nm (van 2.750 tot 5.950 o/m). Die power wordt op het asfalt gezet via de Steptronic-achttrapsautomaat, via de xDrive-vierwielaandrijving en via het actieve M-differentieel.

De BMW M3 CS heeft aan 3,4 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Dat is 0,3 tellen sneller dan de M4 CSL. Die tijdswinst komt volledig op het conto van de extra grip die de vierwielaandrijving genereert. Nu kan je dat 4x4-systeem ook in 2WD-modus zetten. Dat maakt de M3 CS een iets trager, maar wel wat lolliger. En duurder, want door die driftfunctie gaan je achterbanden er razendsnel aan.

In de sprint van 0 naar 200 km/u klauwt de BMW M4 CSL terug dankzij zijn lagere gewicht. De M3 CS heeft daar 11,1 seconden voor nodig, tegenover 10,8 voor de hardcore M4. De topsnelheid van de Competition Sport bedraagt 302 km/u.

2023 BMW M3 CS

BMW M3 CS komt met specifieke chassisset-up

Tijdens de ontwikkeling van de BMW M3 CS hebben de Motorsport-ingenieurs vooral gewerkt aan een lager gewicht en aan een hogere koetswerkstevigheid, twee essentiële factoren voor wie snellere rondetijden ambieert. Het genereuze gebruik van CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) zorgt alvast voor een gewichtsverlies van een 20 kilogram. Verschillende verstevigingswerkzaamheden aan de ophanging zorgen dan weer voor meer rigiditeit.

Voor de BMW M3 CS werd het onderstel, van de wielvlucht en de schokdempers tot de hulpveren en de stabilisatorstangen, helemaal herbekeken. De Competition Sport komt standaard met de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting met variabele verhouding. In tegenstelling tot bij de M4 CSL moet je wel opleggen voor de M Carbon-remmen. 

De nieuwe BMW M3 CS komt met een specifieke uitlaatlijn met gestuurde kleppen en een demper uit titanium. Dat levert niet alleen een gewichtswinst van 4 kilogram op, BMW belooft ook een sensuele soundtrack. Zoals die van de DTM-racer, klinkt het vanuit München.

2023 BMW M3 CS

Speciale striping en specifieke designdetails

Je herkent de BMW M3 CS aan zijn striping op de met extra koelsleuven getooide motorkap, aan de carbon splitter onder de voorbumper en aan het speciale ontwerp van het BMW-grille – alweer een verwijzing naar de op de M4 gebaseerde racewagen die het DTM-kampioenschap in 2022 op zijn naam schreef. De gele laserlichten die je ook op de M4 CSL aantreft, zijn ook beschikbaar voor de Competition Sport. Maar geen eendenstaartje, gewoon een spoilerlipje op de achterklep.

De BMW M3 CS kan je bestellen in de speciale laktinten Signal Green solid, Brooklyn Grey metallic en Sapphire Black, het Frozen Solid White metallic is specifiek voor de Competition Sport. Het interieur krijgt een speciale aankleding, inclusief kuipzeteltjes die je aan g-krachten overgeleverde lichaam enigszins op zijn plaats proberen te houden.

De in München gesitueerde productie van de nieuwe BMW M3 CS start in maart 2023. Het gaat om een gelimiteerde oplage van de berline (er is geen sprake van een M3 CS Touring), al weten we nog niet precies om hoeveel exemplaren het eigenlijk gaat. Ter vergelijking: van de BMW M4 CSL wordt de productie na 1.000 stuks gestaakt. Naast de thuismarkt rekent de Duitse constructeur het meest op Britse, Japanse en Amerikaanse kopers voor de Competition Sport.

2023 BMW M3 CS

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten