Anno 2022 staat CSL niet langer voor Coupé Sport Leichtbau, maar voor Competition Sport Lightweight. Nu goed, de boodschap blijft dezelfde: naar het voorbeeld van de Porsche 911 GT3 legt de BMW M4 CSL de link tussen de M4-versies voor de openbare weg en de GT3-racers voor de competitie. We kunnen ons nauwelijks een betere manier bedenken om de vijftigste verjaardag van de Motorsport-divisie te vieren.
Wat maakt de BMW M4 CSL zo bijzonder?
Zet niet zomaar M4 tegen de BMW M4 CSL. Maar waarom niet?
Speciale lak
Het koetswerk van de BMW M4 CSL hult zich in het Frozen Brooklyn Grey, al blijft de naakte koolstofvezestructuurl op sommige plaatsen zichtbaar - zoals op de met extra koelsleuven getooide motorkap. Rode designaccenten zorgen voor wat extra visuele flair. Geen fan van die grijze koetswerktint? Geen nood, je kan de BMW M4 CSL ook bestellen in het Alpinweiß of het Saphirschwarz.
Gele laserlichten
Je kan de BMW M4 CSL bestellen met Laserlight-koplampen die geel oplichten. Een verwijzing naar de GT3-racewagens. Ook de lichtblokken achteraan krijgen een speciaal design, zodat je ook in het donker weet dat je niet naar de kont van een gewone BMW M4 staart, maar naar die van de CSL.
Ducktail
Met het oog op een betere koeling en meer downforce werd de aerodynamica van de BMW M4 CSL helemaal herbekeken. Dat resulteert onder meer in een herwerkte voorzijde met splitter en flaps uit CFRP. Opvallend: geen enorme achtervleugel, zoals bijvoorbeeld de Porsche 911 GT3 draagt. Wel een elegantere, historisch verantwoorde ducktail.
Minder gewicht
Dankzij allerlei gewichtsbesparende ingrepen kon het gewicht van de BMW M4 CSL beperkt worden tot 1.625 kilogram. Het dieet omvat:
- Kuipzetels uit CFRP: -24 kg
- Schrappen van de achterbank: -21 kg
- Verwijderen isolatie: -15 kg
- Weglaten comfortitems (vloermatten, airco): -4 kg
- Koetswerkonderdelen uit CFRP: -11 kg
- Chassisaanpassingen (remmen, ophanging, velgen): -21 kg
- Uitlaatlijn uit titanium: -4 kg
Meer power
Ook de BMW M4 CSL wordt aangedreven door een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter, maar de maximale druk van de monoscrollturbo's werd voor de gelegenheid wel verhoogd van 1,7 naar 2,1 bar. Samen met het aangepaste motormanagement zorgt dat voor een piekvermogen van 550 pk (bij 6.250 opm) en voor een maximumkoppel van 650 Nm (tussen de 2.750 en de 5.950 opm). Het koelsysteem en de olietoevoer werden aangepast voor zwaar circuitlabeur.
Snelste M op de Ring
Meer power en minder gewicht, dat zijn de ideale ingrediënten om een snelle sportwagen nog sneller te maken. De BMW M4 CSL heeft aan 3,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. En aan 10,8 seconden om van 0 naar 200 km/u te snellen. Zo mogelijk nog indrukwekkender is de rondetijd op de Nordschleife op de Nürburgring. Op de circuitlay-out die traditioneel wordt gebruikt voor vergelijkingsdoeleinden – 20,6 kilometer lang en zonder het rechte stuk in sectie T13 – stopte de klok op 7 minuten en 15,677 seconden. De officiële rondetijd voor het 20,832 kilometer lange circuit - de volledige ronde, dus - bedroeg 7 minuten en 20,207 seconden.
Speciale veerpootbrug
De Motorsport-jongens hebben hard gewerkt aan de koetswerkstevigheid van de BMW M4 CSL. Een van de oplossingen is een speciale veerpootbrug uit gegoten aluminium, die over de motor ligt.
RWD en Steptronic
De BMW M4 CSL kan je niet bestellen met een handgeschakelde versnellingsbak noch met de xDrive-vierwielaandrijving. Het biturboblok zet zijn power op het asfalt via de achterwielen, schakelen doe je met de Steptronic-achttrapsautomaat. Nu heeft die transmissie wel een heleboel upgrades gekregen, die zowel de snelheid als de levensduur dienen.
Sensuele soundtrack
De BMW M4 CSL komt met een specifieke uitlaatlijn met gestuurde kleppen en een demper uit titanium. Dat levert niet alleen een gewichtswinst van 4 kilogram op, BMW belooft ook een sensuele soundtrack. Zoals die van een racewagen, klinkt het vanuit München.
Verder verlaagde sportophanging
Voor de CSL werd het onderstel, van de wielvlucht en de schokdempers tot de hulpveren en de stabilisatorstangen, van de BMW M4 Competition helemaal herbekeken - waardoor de CSL nog eens 8 millimeter lager komt te liggen. De BMW M4 CSL komt standaard met de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers, de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting met variabele verhouding en de M Carbon-remmen.
Gesmede velgen
De BMW M4 CSL staat op gesmede velgen met karakteristiek kruisspaakdesign. De speciaal voor deze feestversie ontwikkelde banden hebben voor- en achteraan respectievelijk maatje 275/35 R19 en 285/30 R20.
Kuipzetels met afneembare hoofdsteun
De BMW M4 CSL krijgt sportstoelen met een zelfdragende CFRP-structuur en met een vaste hoek voor de rugleuning. Je kan de kuipzetel wel naar voren en achteren schuiven, maar de zithoogte kan je enkel verstellen via een driefasige schroefverbinding. De hoofdsteunen zijn afneembaar en de integratie van een zespuntsharnas is een eitje.
Beperkte oplage
De nieuwe BMW M4 CSL maakt zijn officiële debuut op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, waar de Duitse constructeur de vijftigste verjaardag van de M-afdeling viert. BMW bouwt de M4 CSL in een tot 1.000 exemplaren beperkte oplage. De productie in de Beierse fabriek in Dingolfing start in juli 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!