De BMW M5 CS herken je zijn goudbronzen designaccenten, zijn gele lichtsignatuur en zijn uit cfrp opgetrokken aero-elementen, zoals het spoilerlipje op de achtersteven. Om het gewicht te drukken, is de herwerkte motorkap volledig vervaardigd uit carbon. De met allerlei functies gezegende Laser-lichten zijn standaard. Naast Brands Hatch Grey metallic biedt BMW de M5 CS ook aan in het Frozen Brands Hatch en in het Frozen Deep Green, matte tinten uit de Individual-catalogus.
Het interieur van de BMW M5 CS combineert alcantara en leder met elementen uit koolstofvezel en rode stiksels. Er is plaats voor vier inzittenden, de Competition Sport combineert twee kuipjes uit carbon met een achterbank met geprononceerde zitplaatsen. Zo blijven de passagiers min of meer zitten wanneer de chauffeur het dynamische potentieel van de M5 CS verkent. De opvallende sportstoelen komen met geïntegreerde hoofdsteunen waarop de lay-out van de Nordschleife staat.
Lichter en krachtiger
Tussen de voorwielen van de BMW M5 CS ligt de overbekende 4,4 liter-V8, maar in de Competition Sport ontwikkelt de biturbobenzine een piekvermogen van 635 pk (bij 6.000 opm) voor een maximumkoppel van 750 Nm (tussen de 1.800 en de 5.950 opm). Die power wordt nog steeds via een achttrapsautomaat - M Steptronic, in BMW-jargon - op alle vier de wielen losgelaten. De M xDrive beschikt nog steeds over een achterwielaangedreven 2WD-modus voor wie graag rubber verbrandt. De BMW M5 CS sprint in 3 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,4 seconden van 0 naar 200 km/u. De elektronisch geregelde topsnelheid bedraagt 305 km/u. De Competition Sport gaat niet alleen harder, hij klinkt ook luider. Met dank aan de speciale uitlaatlijn.
Het onderstel van de CS vertrekt van de chassisset-up die BMW ontwikkelde voor de M5 Competition, maar krijgt een specifieke afstelling van de veren, de ophanging en de stabilisatorstangen. De schokdempers zijn die van de BMW M8 Gran Coupé, waardoor de rijhoogte met 7 millimeter zakt. De BMW M5 CS staat op gesmede 20-duimsvelgen, omgord met Pirelli P Zero Corsa-rubber (275/35 R20 voor- en 285/35 R20 achteraan). Koolstofkeramische remmen komen als standaard en zorgen voor een gewichtsreductie van 23 kilogram in vergelijking met de Compound-remmen op de M5 Competition. BMW plant een productie van 1.100 exemplaren, waarvan slechts 10 stuks voor België. Snel zijn is dus de boodschap.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!