UPDATE: we hebben de Belgische prijzen in de tekst toegevoegd.
Net zoals zijn voorganger baseert ook de nieuwe BMW X2 zich grotendeels op de X1,, maar vormelijk gooit de tweede generatie het wel over een andere boeg. Het lijnenspel adopteert het slanke, wat sportievere silhouet met duikende daklijn dat we kennen van de X4 en de X6. De brutale neuspartij met optionele Iconic Glow-lichtversiering refereert dan weer aan de XM.
De coupé-SUV groeit intussen in alle richtingen: het koetswerk van de nieuwe BMW X2 wordt niet alleen 19 centimeter langer (4,55 meter), maar ook 6 centimeter hoger en 2 centimeter breder. En dat heeft een positief effect op het laadvolume, dat in vijfzitsconfiguratie zelfs groter wordt dan dat van de X1: de koffer slikt 560 liter aan bagage, met neergeklapte achterbank heb je 1.470 liter tot je beschikking (515 tot 1.400 liter voor de mildhybride versies, die een 48-voltbatterij onder de koffervloer hebben zitten).
Benzine of diesel, geen PHEV
Het motorenpalet telt zowel benzine- als dieselmotoren, die altijd schakelen via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Hoewel de lancering pas gepland is in maart 2024, kun je de X2 nu al bestellen als sDrive20i (1.5-driecilinder van 170 pk, vanaf 41.850 euro) en als sDrive18d (2.0-diesel van 150 pk, 42.650 euro). Later wordt het gamma verder aangevuld met de krachtigere motorversies en vierwielaangedreven varianten die we kennen van de X1.
Wél al meteen bestelbaar is de M35i xDrive (61.800 euro), aangedreven door een 300 pk en 400 Nm sterke tweeliter-turbobenzine die ervoor zorgt dat de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 5,4 seconden hoeft te duren. Om naast de prestaties ook de dynamiek naar een hoger niveau te tillen voorziet BMW de M35i standaard van de adaptieve M-sportophanging en van een specifieke kalibratie van de stuurinrichting, de xDrive-vierwielaandrijving en de elektronische rijhulpsystemen. Als M ziet de X2 er bovendien een stuk stoerder uit.
Elektrische BMW iX2
Van een plug-inhybride variant is er in tegenstelling tot bij de X1 geen sprake, maar net zoals we dat eerder zagen bij andere BMW-modellen, krijgt de nieuwe X2 wel al meteen het gezelschap van een elektrische versie. De iX2 debuteert als xDrive30 (313 pk, vanaf 59.450 euro), in de loop van volgende zomer wordt het elektrische gamma verder uitgebreid.
Net zoals de BMW X2 is ook de lancering van de elektrische iX2 voorzien voor maart 2024.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!