Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Citroën C4 X - enkel als elektrische ë-C4 X naar België

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-06-2022

Citroën heeft de gewoonte om buiten de lijntjes te kleuren als het op stijl aankomt, maar hield zich tot dusver aan de klassieke marktsegmenten. De nieuwe C4 X laat zich daarentegen niet zomaar in een hokje duwen.

De C4 X is Citroëns visie op een meer sexy C4... volgens de codes die vandaag van kracht zijn. Het resultaat? Een C4 met een geprononceerde achtersteven en een rank fastbackdak, een stijl die hij deelt met de al even nieuwe Peugeot 408. Met zijn uiterlijk van een vierdeurscoupé vervaagt de Citroën C4 X de grenzen en claimt hij de voorloper te zijn van een nieuw automobielgenre. Het is een cross-over met een minder SUV-achtig uiterlijk.

LEES OOK Officieel: Peugeot 408 (2022)

Nog verrassender is dat deze nieuwe Citroën met zijn breedheupige proporties bijna normaal oogt in vergelijking met de iets meer gekunstelde C4 en C5 X. De achterlichten hebben een bijna conventionele vormgeving, met een geslaagd evenwicht tussen een driedimensionaal volume en oplichtende lijnen.

Vierdeurs-gezinswagen

Met een lengte van 4,60 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van slechts 1,53 meter vervult de Citroën C4 X perfect zijn rol als gezinsauto. Hoewel de wielbasis identiek blijft aan die van de C4 (2,67 meter), is de ruimte voor de achterpassagiers royaal, terwijl het koffervolume dankzij de langere overhang 510 liter bedraagt. Via een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank kan dat volume worden uitgebreid. Met het oog op de prioritaire markten, namelijk de landen rond de Middellandse Zee, koos Citroën voor een conventioneel kofferdeksel – de C4 X is dus een vierdeurs. De bagageruimte zou echter makkelijk toegankelijk moeten zijn en profiteert bovendien van regelmatige en makkelijk te benutten vormen, zo belooft Citroën ons. De inrichting van het interieur is gebaseerd op die van de C4. Ook dat is erg praktisch en telt in totaal bijna 39 liter aan opbergmogelijkheden.

LEES OOK Test Citroën C5 X (2022)

Natuurlijk profiteert de C4 X van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van comfort die Citroën heeft geïntroduceerd. Ook hier vinden we dus Advanced Comfort-stoelen, die verschillende diktes en kwaliteiten van schuimvulling combineren om een zitcomfort te bieden dat bijdraagt tot het typische ‘vliegende tapijt’-gevoel van het merk. Naast stoelverwarming zowel voor- als achterin kunnen de voorste inzittenden ook genieten van een massagefunctie, een verfijning die in het hoogste uitrustingsniveau kan worden aangevuld met een bekleding van alcantara. De nadruk ligt ook op het veercomfort, dankzij de ophanging met progressieve hydraulische druklagers die haar waarde al heeft bewezen in andere Citroëns, waaronder grote broer C5 X.

Enkel elektrisch

Zoals zijn naam al doet vermoeden, maakt de Citroën C4 X gebruik van het platform van de C4 – PSA's befaamde CMP – en is hij dus geschikt voor een brede waaier verbrandings- en elektromotoren. Een plug-inhybrideversie staat voor dit model met een wereldwijde roeping niet op het programma, maar wel benzines, diesels en een volledig elektrische variant. Zo zijn er de 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi, allebei met 130 pk en een achttrapsautomaat, evenals een 100 pk-instapversie van de driecilinder op benzine met alleen een manuele zesbak. Geen van die allen zal echter in ons land worden ingevoerd, wij Belgen krijgen enkel de elektrische variant.

LEES OOK Blogtest Citroën ë-C4 (2022)

Die elektrische Citroën ë-C4 X maakt gebruik van de voorin gemonteerde elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die ook te vinden is in de andere 'ex-PSA'-modellen van Stellantis. Het accupakket blijft ook hetzelfde, met een capaciteit van 50 kW, wat een WLTP-actieradius van 360 kilometer moet garanderen. Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,5 seconden en een topsnelheid van 150 km/u zou deze ë-C4 X zich onder alle omstandigheden probleemloos in het verkeer moeten kunnen mengen. Snelladen is mogelijk tot 100 kW om de batterij in 30 minuten tot 80 procent opnieuw gevuld te krijgen. Reken op wisselstroom op 7,5 uur aan een enkelfasige 32A-laadstation, en zo’n 5 uur aan eentje met drie fasen dankzij de ingebouwde 11 kW-lader.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten