Sinds zijn debuut in 2010 wist de Dacia Duster 2,2 miljoen kopers te vinden. Nu was hij meer dan een hitmachine voor de Roemeense Renault-dochter, want met deze SUV wist het budgetmerk zich immers echt op de kaart te zetten als valabel alternatief voor de traditionele merken. En die rol wil ook de derde generatie blijven spelen, door veel auto te bieden voor weinig geld. De Belgische lancering staat op de planning voor de lente van 2024, wellicht loop mei.
Het lijnenspel van de nieuwe Dacia Duster blijft dat van zijn voorgangers trouw: het koetswerk combineert een stoer SUV-ontwerp met avontuurlijke designaccenten, alleen achteraan oogt de derde generatie helemaal anders. De lichtblokken dragen de inmiddels kenmerkende Y-signatuur, die ook terug te vinden is op de velgen. Het laadvolume van de koffer bedraagt nu 472 liter.
Duurzaam en digitaal
Het interieur van deze SUV is wat ruimer, oogt stukken moderner en maakt gebruikt van milieuvriendelijke materialen. Het langs boven en onderen afgeplatte stuur belooft een makkelijkere instap en een betere zichtbaarheid. De Dacia Duster introduceert bovendien een nieuwe multimediamodule met een aanraakscherm van 10,1 inch, dat standaard is vanaf het uitrustingsniveau Expression. Je hebt de keuze tussen verschillende systemen:
Media Control (Essential)
Dit multimediasysteem laat bedienen met de toetsen aan het stuur en geeft media-informatie weer op het 3,5”-scherm van het dashboard met analoge tellers. Het omvat ook vier luidsprekers, een Bluetooth-verbinding, een USB-aansluiting en een in het dashboard geïntegreerde smartphonehouder.
Media Display (standaard op Expression en Extreme)
Audio-installatie met vier luidsprekers en draadloze connectiviteit met zowel Android Auto als Apple Car Play. Dan wordt de analoge tellerpartij van de basisversie tevens geruild voor een digitaal dashboard van 7 inch (standaard vanaf de Expression).
Media Nav Live (standaard op de Journey, als optie verkrijgbaar op de Expression en de Extreme)
Met geconnecteerd navigatiesysteem met realtime verkeersinformatie en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers. De Journey komt met een draadloze smartphonelader (een optie bij de Extreme).
Als Mild of zelfs als Full Hybrid
Net zoals de Sandero en de Jogger staat de nieuwe Dacia Duster op de CMF-B-architectuur van Renault. Dat modernere platform zou niet alleen de dynamiek en het comfort naar een hoger plan moeten tillen, maar maakt ook hybride motorisaties mogelijk. Daarnaast blijft de bi-fuelversie die op zowel benzine als op LPG rijdt beschikbaar.
Dacia Duster Eco-G 100
De aandrijflijn van de Dacia Duster Eco-G kennen we van onder meer de Jogger. Het gaat om een drukgevoede 1 liter-motor die 101 pk en 170 Nm verzamelt en die rijdt op benzine of LPG. Als beide tanks van 50 liter (die geen invloed hebben op het laadvolume) gevuld zijn, pocht deze Duster met een rijbereik tot 1.300 kilometer.
Dacia Duster TCe 130
Deze 1,2 liter-turbobenzine is nieuw voor de Dacia Duster. Het gaat om een 131 pk en 240 Nm sterke driepitter die draait volgens de zuinige Miller-cyclus en die profiteert van mildhybride set-up op 48 volt. Door elektrische ondersteuning te geven bij het vertrekken en het accelereren zou het gemiddelde brandstofverbruik met ongeveer 10% afnemen. Die elektroboost van de batterij (met een capaciteit van 0,9 kWh) zou ook voor extra soeplesse en kracht bij het hernemen zorgen.
Dacia Duster Hybrid 140
De hybride aandrijflijn met klauwkoppelingen kennen we van Renault en wordt sinds vorig jaar ook aangeboden op de Jogger. Een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor van 95 pk (die volgens de op efficiëntie gerichte Atkinson-cyclus werkt) wordt gecombineerd met twee elektromotoren. De ene, die 49 pk sterk is, zit in de versnellingsbak, de andere is een starter-generator van 20 pk. Het geheel is goed voor een gecumuleerd vermogen van 142 pk.
Dankzij het regeneratieve remsysteem, de hoge energierecuperatiecapaciteit van de batterij van 1,2 kWh (230 V) en het rendement van de automatische versnellingsbak (met klauwkoppelingen) belooft de Dacia Duster Hybrid 140 een verbruikswinst van ongeveer 20%.
Off-roadavontuur
Standaard komt de nieuwe Dacia Duster met voorwielaandrijving, al is de SUV ook te verkrijgen met 4x4 Terrain Control. Om de off-roadmogelijkheden van die integrale aandrijving aan te scherpen, biedt de Roemeense Renault-dochter extra rijmodi aan, met naast Snow- en Mud/Sand-standen ook een specifieke rijmodus Off-Road die extra tractie zoekt door het motorkoppel zo optimaal mogelijk over beide assen te verdelen.
Het koetswerk van de vierwielaangedreven Dacia Duster combineert een bodemvrijheid van 217 millimeter met op- en afrijdhoeken van respectievelijk 31 en 36 graden. Dan beschikt de SUV ook over elektronische afdaalhulp, die actief is tussen de 0 en de 30 km/u - en die ook werkt als je achteruit rijdt. Intissen kan je zaken zoals de hellingshoeken en de koppelverdeling over de assen volgen op het All Road Info-menu van het infotainmentsysteem.
Wil je echt op avontuur? Dan moet je het Sleep Pack hebben dat Dacia introduceerde op de Jogger. Het gaat op een pakket dat een tweepersoonsbed en een tafeltje omvat, zodat je de SUV in enkele minuten omvormt tot een mobiele slaapplek.
Vier uitrustingsniveaus
De nieuwe Dacia Duster is verkrijgbaar in vier afwerkingsniveaus, want naast Essential en Expression kan je de SUV ook bestellen als avontuurlijke Extreme en als wat elegantere Journey. Opvallend: bij de vorige generatie koos bijna 70% van de klanten voor een hoog afwerkingsniveau.
Dacia Duster Essential
Vaste dakstangen, elektrische ruiten vooraan, centrale deurvergrendeling, manuele airconditioning, automatische ontsteking van de dimlichten, zes airbags, parkeersensoren achteraan, enz.
Dacia Duster Expression
Idem als Essential + 17" lichtmetalen velgen, digitaal 7"-dashboard, centraal 10,1"-aanraakscherm met multimediasysteem Media Display en draadloze smartphone-mirroring via Apple CarPlay/Android Auto, achteruitrijcamera, elektrische ruiten achteraan, automatische ruitenwissers, enz.
Dacia Duster Extreme
Idem als Expression + moduleerbare dakstangen, mistkoplampen, afwasbare bekleding in microcloud TEP, rubberen vloer- en koffermatten, automatische airconditioning, handenvrije startkaart, elektrisch inklapbare buitenspiegels, YouClip 3-in-1-systeem, sierelementen in Koperbruin voor koetswerk en interieur, enz.
Dacia Duster Journey
Idem als Expression + 18" lichtmetalen velgen, mistkoplampen, automatische airconditioning, handenvrije startkaart, elektrisch parkeerrem en elektrisch inklapbare buitenspiegels, draadloze smartphonelader, multimediasysteem Media Nav Live met geconnecteerd navigatiesysteem, Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers, enz.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!