Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe, voortaan elektrische Mazda 6: als Europese première op het Autosalon

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-01-2025

De Mazda 6 is terug van even weggeweest. Maar opgepast, want de nieuwe generatie is volledig elektrisch. En gedeeltelijk Chinees.

Samenvatting 2025 Mazda 6e:

  • Europese versie van de Mazda EZ-6
  • Chinese roots, want gebaseerd op de Deepal SL03
  • Enkel als berline, niet als break
  • Als Standard en als Extended Range (met een range van 552 km)
  • Enkel als Single Motor met achterwielaandrijving

Mazda is een koele minnaar van de elektrische auto. En het matige verkoopsucces van de nochtans olijke MX-30 heeft dat afstandelijke gevoel enkel versterkt. Maar de Europese regelgeving is wat ze is, dus moet de Japanse constructeur mee met de steeds sneller denderende EV-trein. Deze keer spelen ze evenwel op zeker, want de nieuwe Mazda 6 is de vrucht van een samenwerking met het Chinese Changan. Het is de Deepal SL03 die als technische blauwdruk dient.

Kodo-design

Het is niet de eerste keer dat Mazda zich aan een samenwerking waagt. Denk maar aan de Mazda 2 Hybrid, die nooit kan verstoppen dat hij eigenlijk een Toyota Yaris met een ander logo is. Aan die steen stoten ze zich geen tweede keer, want het lijnenspel adopteert zowat alle Kodo-designtrucs die we kennen van de recentere modellen uit de catalogus. Ondanks de scherpe koplampen, de actieve achterspoiler en de met ronde elementen getooide achterlichtblokken oogt het ontwerp een stuk braver dan wat we inmiddels gewoon geworden zijn dankzij modellen zoals de CX-60 en CX-80.

2025 Mazda 6e

Belangrijker: de nieuwe 6e is meteen herkenbaar als een Mazda.De lijnen zijn vloeiend en strak, zonder overdreven vouwen of complexe oppervlaktestructuren. Aan de voorzijde vallen de lichtsignatuur in de vorm van dubbele 'vleugels' en de geïntegreerde L-vormige dagrijverlichting op. Zoals bij veel elektrische voertuigen is de grille gesloten, toch hebben de designers getracht er een kijkstukje van te maken. Zo is de chromen omlijsting vervangen door een complex verlicht sierelement.  

Het gestroomlijnde koetswerk bevat subtiele aerodynamische details, zoals smalle zijdelingse openingen in de bumpers. De gestrekte flanken bieden een evenwichtige, gespierde uitstraling zonder overdreven agressiviteit. Achteraan springt niet alleen de zich automatisch oprichtende spoiler in het oog, ook de zwarte diffuser en de door een lichtstrip verbonden achterlichtblokken - met de vier deels verlichte cirkels, jawel. 

2025 Mazda 6e

Het koetswerk is 4,92 meter lang, 1,89 meter breed en 1,46 meter hoog, de wielbasis bedraagt 2,90 meter. Hoewel de nieuwe Mazda 6e wat groter is dan zijn voorganger, oogt deze elektrische auto compacter dan hij eigenlijk is. Met dank aan het slanke silhouet, dat onderstreept dat je met een klassieke berline en niet met een zoveelste cross-over onderweg bent. De lange motorkap en de ver naar achteren doorlopende daklijn moeten tonen dat de nieuwe 6 een achterwielaandrijver is.

Japanse stijl, Chinese filosofie

Ook het interieur weerspiegelt de verfijnde stijl van Mazda, met hoogwaardige materialen zoals textiel, leder met stikwerk en chroomaccenten. Het centrale aanraakscherm waarop het infotainment draait, verraadt de Chinese origine van de 6e. De display van 14,6 inch bundelt alle bedieningsfuncties, van fysieke knoppen is geen sprake meer. Zoek dus niet naar de iDrive-achtige bedieningsmodule die je op de middenconsole van 'echte' Mazda-modellen vindt.

2025 Mazda 6e

Het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel krijgt aanraakgevoelige bedieningselementen. Het digitale instrumentenpaneel van 10,2 inch krijgt ruggensteun van een head-updisplay met augmented reality, dat een scherm van 50 inch simuleert op een 7,5 meter voor de neus van de bestuurder. Het dashboard oogt een beetje kaal, maar de gestrekte middentunnel en de subtiele sfeerverlichting geven het geheel alsnog cachet.

Er is veel aandacht voor de passagiers achterin, die over een centraal geplaatste module beschikken om de luchstroom en de temperatuur te regelen en om het gordijn van het panoramische dak te verstellen. De zitruimte is royaal, zelfs twee volwassenen van een meter of 1,90 vinden moeiteloos plaats op de achterbank. Het centraal onderin gemonteerde batterijpakket duwt de vloet wat omhoog, waardoor je knieën wat hoger komen te staan. Maar oncomfortabel wordt het nooit.

2025 Mazda 6e

Mazda heeft het over een koffervolume van amper 330 liter, maar we vermoeden dat dat cijfer het gevolg is van een omrekenfout van cubic inches naar liters. Zo met het blote oog gokken we op een goede 500 liter. Onder de neus schuilt een frunk met nog eens 70 liter een stouwruimte. Er staat geen breakversie van de nieuwe 6e op de planning.

Achterwielaandrijving

De elektrische Mazda 6e houdt het bij een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft. De dik 2 ton wegende basisversie is 258 pk en 320 Nm sterk, de met een groter batterijpakket gezegende Long Range houdt het bij een systeemvermogen van 244 pk. De E-SkyActiv EV gedoopte 'Standard Range' sprint in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 170 km/u. Het sleepvermogen bedraagt in beide gevallen 1.500 kilogram.

2025 Mazda 6e Electric

Als E-SkyActiv EV houdt de Mazda 6e het bij een LFP-batterij met een capaciteit van 68,8 kWh, die een rijbereik van 479 kilometer belooft en kan snelladen aan maximum 200 kW, zodat  22 minuten volstaan om het pakket weer op 80% van zijn kunnen te brengen. Dat is meer dan dubbel zo snel als de Long Range, die over een NMC-accupakket van 80 kWh beschikt en tot 552 kilometer rijdt op een lading. Maar die laadt niet sneller dan 95 kW. Bij wisselstroom hebben we het in beide gevallen over 11 kW.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten