De California verslijten als ‘kampeerbusje’ is het ding eigenlijk oneer aandoen. De Volkswagen komt met een dergelijke cultstatus - verzameld doorheen de jaren en de 280.000 exemplaren die er ondertussen van werden gebouwd - die maakt dat je eigenlijk dient te spreken van een levensstijl. Vandaar allicht dat 'California' binnenkort verder zal bestaan als submerk binnen VW’s bedrijfswagentak.
Twee schuifdeuren
Als basis voor de nieuwe California dient uiteraard de jongste generatie van de VW Multivan. Waardoor je niet alleen over meer (opberg)plek beschikt – de California is met 5,17 meter nu 27 centimeter langer dan voorheen - maar eveneens over meer (rij)comfort en (rij)assistentie. Dat zou de Volkswagen California geschikter moeten maken in dagelijks gebruik. Iets waartoe ook de lichtere (24 kilo) en nu individueel te gebruiken zetels toe bij moeten dragen.
En de extra schuifdeur (standaard!). Voor het eerst kan je nu ook achter de keuken een portier openen. Niet zozeer om erin te stappen, dan wel om de keuken(kasten) makkelijker te bereiken. Met de (optionele) zonnetent heb je ineens ook een ‘drieruimteopstelling’ waarbij het leefgedeelte zowel links als rechts van een soort overdekte veranda wordt voorzien.
Rijbereik PHEV
Onder de kap trekt Volkswagen de analogie met de Multivan door, waardoor je ook voor de California kan opteren voor een 2.0 TSI (204 pk), een 2.0 TDI (150 pk) én de 1.4 TSI met batterijondersteuning (245 pk). Een volledig nieuwe plug-inhybride overigens die ineens ook geleverd wordt met de 4MOTION-vierwielaandrijving én een elektrisch rijbereik van 90 tot 100 kilometer.
Aangekomen op bestemming? Je installeren doe je als vanouds door het dak uit te klappen. Een manoeuvre dat - als je daar uiteraard voor hebt bijbetaald - elektrisch kan via het centrale scherm, de California-app of de display in de C-stijl. Is je dat nog niet digitaal genoeg? Via de California On Tour-app treed je een volledig universum binnen waar je naast accessoires en tips & trics ook bijvoorbeeld een volledige reis kan plannen. Inclusief het boeken van je campingplekken.
Beach, Ocean of Coast
Zoals voorheen kan je je California krijgen in drie niveaus waarbij de meest flexibele de Beach-instapper is. Een uitvoering waar de kampeeruitrusting wordt geminimaliseerd ten voordele van extra zitplaatsen. De Beach is immers een vijf- (Beach Tour en Beach Camper) dan wel zeszitter (Beach). Net daarboven staat de Coast, de topuitvoering is ook nu de Ocean. Van het kleine gasfornuis van de Beach gaat het daar naar een heuse inductiekookplaat die geïntegreerd zit in het nieuwe keukenblok. de Twee hoogste uitvoeringen genieten ook van een 5 liter grotere watertank (nu 28 liter).
Nog onveranderd is de geboorteplek van de California. Zoals dat nu al is, zal elk exemplaar in Hannover van de band rollen. Waarbij de ombouw van Multivan tot California ook nu volledig in huis wordt uitgevoerd. De voorverkoop van de nieuwe VW California start in juli 2024, de eerste leveringen zijn gepland voor de tweede helft van het jaar. Prijzen volgen gauw.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!