Een plug-inhybride pick-up? Dat klinkt zo gek nog niet. Binnenkort worden dieselmotoren uit een heleboel Europese steden gebannen, terwijl 100% elektrische alternatieven erg duur blijven en flink wat rijbereik moeten inleveren zodra ze geladen zijn. En dat is toch een beetje het doel van een pick-up, nietwaar? Daarom wordt het gamma van de nieuwe Ford Ranger aangevuld met een PHEV-versie. De productie start eind 2024, de eerste exemplaren zouden begin 2025 geleverd worden.
LEES OOK Nieuwe Ford Ranger getest: lees onze review!
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de nieuwe Ford Ranger PHEV combineert een 2,3 liter-turbobenzine met een elektromodule. Naar de specificaties blijft het nog even raden, maar het accupakket zou de pick-up een elekrisch rijbereik van 45 kilometer geven. De PHEV-versie zou ook de Ford Ranger met het hoogste maximumkoppel worden. Dus meer dan de 600 Nm van de EcoBlue-dieselvariant.
Trekvermogen Ford Ranger PHEV
Middels verschillende rijmodi kan je het beste uit het plug-inhyride aandrijfgeheel van de nieuwe Ford Ranger PHEV halen. Je kan volledig elektrisch rijden, je kan hybride rijden, je kan de batterijcapaciteit sparen en je kan de accu's opladen tijdens het rijden. Er is ook sprake van geofencing, waarbij het navigatiesysteem van deze pick-up lage-emissiezones herkent en automatisch overschakelt naar de elektrische modus.
LEES OOK Wilde Ford Ranger Raptor getest: lees onze review!
Niet onbelangrijk: Ford belooft een onaangetast trekvermogen van 3,5 ton en ook de 4x4-capaciteiten van de Ranger blijven onaangetast. Bovendien komt de PHEV met Pro Power Onboard, zodat je de pick-up kan gebruiken als een mobiele generator voor allerlei werktuigen die functioneren op stroom - zonder dat de verbrandingsmotor hoeft te draaien. Er zijn twee extra stopcontacten in de laadbak en eentje in het passagierscompartiment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!