UPDATE Honda heeft de specs bekendgemaakt: de nieuwe Civic Type R wordt 330 pk en 400 Nm sterk.
Hoezo, hot-hatchmodellen zijn passé? Honda verkocht een recordaantal exemplaren van de vorige Civic Type R, het signaal om ook van de elfde generatie een sportmodel af te leiden. Aan het concept wordt niet geraakt: Net zoals de twee vorige generaties wordt ook de nieuwe Honda Civic Type R opnieuw aangedreven door een 2 liter-turbobenzine - met onvermijdelijke VTEC-technologie - die zijn power via een mechanisch sperdifferentieel en een manuele zesversnellingsbak op de voorwielen zet. Met verbeterde rev-matchingfunctie voor snellere schakelmanoeuvres.
LEES OOK Test Honda Civic e:HEV (2022)
De turbomotor van de nieuwe Honda Civic Type R wordt wel krachtiger. Het vermogen wordt opgetrokken van 320 naar 330 pk, het maximale koppel bedraagt van 400 naar 420 Nm. Van mildhybride technologie is geen sprake, Honda zegt wel aan de turbo gewerkt te hebben: die wordt compacter, krijgt een andere behuizing en telt meer schoepen. Een lichter vliegwiel moet voor een directere gasrespons zorgen.
Brembo en Michelin
De nieuwe Honda Civic Type R wordt niet alleen wat krachtiger dan zijn voorganger, maar ook iets leniger. Alweer zwijgt de Japanse constructeur over de concrete verbeteringen aan het onderstel, ze willen enkel kwijt dat het koetswerk "erg licht" en "erg stijf" is en dat de rijdynamiek profiteert van "verbeteringen aan zowel het stuur als de ophanging".
Wat de foto's wel onthullen, zijn kleinere, maar bredere velgen (19- in de plaats van 20-duimers, maatje 265/30) met andere Brembo-remmen en Michelin-banden (Pilot Sport 4S). Op het circuit van Suzuka is de nieuwe Honda Civic Type R een kleine seconde sneller dan zijn voorganger.
Championship White
De twee vorige versies van de Honda Civic Type R hadden een agressieve stormtrooperlook, met een hongerig naar koellucht happende muil, allerlei al dan niet noodzakelijke ventilatiesleuven en agressief spoilerwerk. De elfde generatie houdt het braver. Toch draagt het koetswerk een heleboel modificaties, van de herwerkte voorpartij over de aangepaste motorkap tot de wat slanker geworden achtervleugel. Onderaan de achterbumper tellen we opnieuw drie uitlaatpijpen.
Honda presenteert de nieuwe Civic Type R in het onvermijdelijke Championship White, maar je kan de Japanse krijger natuurlijk ook in andere koetswerktinten bestellen: Rallye Red, Racing Blue Pearl, Crystal Black Pearl en Sonic Grey Pearl. Afwachten wat het best past bij de zwarte koetswerkdetails en de even zwarte velgen.
Suède en Honda LogR
Het interieur van de Type R is dat van de nieuwe Honda Civic, maar dan overgoten met een sportief sausje dat leder (voor het sportstuur), alcantara (voor de deurpanelen) en suède (voor de sportstoelen) combineert. Een erg Japanse, maar historisch correcte combinatie van zwart en rood. In de rijmodus R+ krijgt het digitale dashboard een andere layt-out die focust op de data die handig zijn bij circuitgebruik. Via de LogR-functie kan je een heleboel gegevens monitoren en opslaan.
In tegenstelling tot de Toyota GR Corolla komt de nieuwe Honda Civic Type R wel naar Europa. De eerste Belgische leveringen worden in het begin van 2023 verwacht.
Update 1/9/2022
Honda heeft de specificaties onthuld van de nieuwe Civic Type R voor de Amerikaanse markt, waar hij het vermogen van de Europese versie van de vorige generatie evenaart. Verwacht wordt dat de Europese markt dezelfde specificaties zal krijgen. Onder de motorkap ligt de drukgevoede viercilinder K20C1 die 320 pk levert bij 6.500 o/m en 420 Nm van 2.600 tot 4.000 o/m, 20 Nm meer dan de vorige generatie. De constructeur zegt te hebben gewerkt aan de turbo voor een groter werkingsgebied door de grootte, de vorm en het aantal schoepen te wijzigen. Deze verbeteringen worden gecombineerd met een groter luchtinlaatdebiet en een efficiënter uitlaatsysteem met actieve kleppen.
In de VS zal de Civic Type R verkrijgbaar zijn in vijf kleuren: Championship White (exclusief voor de Type R), Rallye Red, Boost Blue, Crystal Black Pearl en Sonic Grey Pearl. Binnenin geniet deze versie een digitaal instrumentenpaneel met een speciale +R-modus die de toerenteller en de versnellingsverhouding bovenaan op het scherm weergeeft. Op het centrale scherm kan de bestuurder gebruikmaken van een exclusieve Honda LogR-prestatiedatalogger, die de prestatieparameters in realtime controleert en registreert om de rijprestaties op het circuit te verbeteren. Prijzen voor Europa zijn nog niet beschikbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!