Ze hebben een gemeenschappelijke onstaansgeschiedenis, maar intussen vormen Fisker en Karma twee aparte entiteiten. Fisker Automotive heeft zich intussen ontpopt tot een volwaardige constructeur en ontwikkelt elektrische auto's voor de massa. Momenteel beperkt het gamma zich tot een SUV, maar de komende jaren wordt het portfolio stelselmatig uitgebreid met nieuwe modellen. Karma Automotive heeft wat meer tijd nodig om zich op de kaart te zetten.
LEES OOK Exclusieve test Fisker Ocean One: lees onze review!
De in 2010 gepresenteerde Fisker Karma is inmiddels vervelt tot de Karma Revero, maar in de basis is het nog steeds dezelfde auto. Daar komt nu verandering in, want Karma Automotive toont zijn eerste volledig in eigen beheer ontwikkelde model. Geen range extender meer, de nieuwe Karma Kaveya krijgt een volledig elektrisch aandrijfgeheel. Het knappe, door actieve aerodynamica geholpen koetswerkdesign werd geschetst door Michelle Christensen, de vrouw die ook verantwoordelijk was voor de Honda NSX.
Specificaties, batterij en rijbereik Karma Kaveya
De topversie van de Karma Kaveya gebruikt twee elektromotoren die een systeemvermogen van 1.180 pk zouden ontwikkelen. Dat moet volstaan om de 4,75 meter lange en toch 2,4 ton wegende supercar in 3 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en hem een topsnelheid van 290 km/u te bezorgen. Het accupakket heeft een capaciteit van 120 kWh en zou goed zijn voor een effectief rijbereik van 400 kilometer. Er zit ook een minder krachtige Karma Kaveya in het vat. Die houdt het bij een enkele elektromotor op de achteras, goed voor 545 pk.
Die instapversie wordt in de loop van 2025 verwacht, de Karma Kaveya met twee motoren volgt in 2026. Je kan een exemplaar reserveren via een aanbetaling van 10.000 dollar. Karma Automotive heeft het over een gelimiteerde productie, maar zegt er niet bij hoeveel exemplaren ze plannen te maken. Enkel dat er bij de laatste telling nog 372 wagens naar een eigenaar zoeken.
Karma-gamma: Revero en Gyesera
Karma Automotive laat ook weten dat de Revero een update krijgt en dat er ook een elektrische sportsedan op de planning staat: de Gyesera. Die heeft een koetswerk van 5,08 meter, weegt 2,4 ton, ontwikkelt 590 pk, sprint in 4 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 217 km/u. Het accupakket is hetzelfde als dat van de Kaveya en heeft dus een capaciteit van 120 kWh.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!