Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Lexus RZ 450e is premium Toyota bZ4X

Verwachte lancering : 20-04-2022

Geschreven door Klaas Janssens op 20-04-2022

Na de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra is de Lexus RZ 450e het derde EV-model op de e-TNGA-architectuur. De elektrische SUV heeft een piekvermogen van 230 kW en een rijbereik van 400 kilometer.

De Lexus RZ 450e is niet het eerste 100% elektrische model in het gamma. Die eer was immers voor de UX 300e. Maar deze cross-over is wel de eerste specifiek voor een elektrische aandrijving gebouwde auto van de Japanse constructeur. Net zoals de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra bouwt de Lexus RZ 450e op de e-TNGA-architectuur, wat meteen verklaart waarom de specificaties bekend in de oren klinken. 

LEES OOK Blogtest Lexus UX 300e (2021)

Het elektrische aandrijfgeheel van de Lexus RZ 450e gooit twee elektromotoren in de strijd. De module vooraan is 150 kW en die achteraan 80 kW sterk, wat resulteert in een systeemvermogen van 230 kW of 313 pk. Het maximumkoppel bedraagt 435 Nm. Dat maakt de Lexus krachtiger dan de bZ4X AWD en de Solterra, die 218 pk en 336 Nm verzamelen. En sneller, want de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 5,6 seconden. De Toyota en de Subaru hebben daar 7,7 seconden voor nodig. De topsnelheid is wel dezelfde: ook de RZ 450e wordt elektronisch beperkt tot 160 km/u.

LEES OOK Test Toyota bZ4X AWD (2022) - prototype

De Lexus RZ 450e komt met een lithium-ionbatterij die 96 cellen telt en over een bruikbare capaciteit van 71,4 kW beschikt. Op de officiële WLTP-cijfers blijft het nog even wachten op de homologatie, maar de Japanners mikken op een gemiddeld normverbruik van minder dan 18 kW per 100 kilometer en op een rijbereik van meer dan 400 kilometer. Naast een Eco-stand komt de Lexus RZ 450e ook met een Range-modus die de autonomie maximaliseert door zowel de power als de snelheid te beperken en door de airco uit te schakelen.

2022 Lexus RZ 450e EV

Yoke

De Lexus RZ 450e belooft een dynamisch weggedrag dat de bestuurder vertrouwen en controle geeft en de inzittenden een heleboel comfort. Dankzij een wielbasis van 2.850 mm (zoals bij de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra, inderdaad) biedt het interieur van de elektrische SUV flink wat bewegingsruimte op de achterbank. En zoals het een Lexus betaamt, worden die passagiers extra in de watten gelegd. Het minimalistische ontwerp gaat immers hand in hand met een heleboel luxe, een hoogstaande afwerking en een ruimtelijk gevoel. Het Link-infotainmentsysteem komt met een display van 14 inch, met Hey Lexus-spraakbesturing en met vandaag obligate OTA-updates. En met fysieke knoppen voor de airco.

LEES OOK Test Lexus NX 450h PHEV (2022)

Het optionele panoramdak krijgt een speciale coating die de warmte buitenhoudt, zodat de airconditioning minder snel en minder heftig aan de bak moet. En er is een extra systeem dat warmte op de knieën van de bestuurder en co-piloot straalt, alsof ze "een warm dekentje over hun benen zouden leggen". De via de luidsprekers van de audio-installatie gestuurde Active Noise Cancelling weert parasitaire geluiden, de digitale binnenspiegel zorgt voor optimaal zicht naar achteren (ook met passagiers op de achterbank en tot het dak gestouwde bagage) en de Safety Exit Assist maakt het onmogelijk om je deur te openen wanneer er een fietster passeert.

LEES OOK Test Subaru Solterra (2022)

Het opvallendst is het Knight Rider-stuurtje, dat we tegenwoordig als yoke horen te omschrijven. Het komt met de optionele One Motion Grip-technologie, waarmee Lexus doelt op op de steer-by-wire. Dus zonder mechanische link tussen stuurwiel en vooras. Omdat je nooit meer dan 150 graden hoeft te draaien, moeten je handen nooit van het stuur gehaald worden. Altijd standaard op de Lexus RZ 450e: de Direct4-vierwielaandrijving die de koppelverdeling over beide assen en over alle vier de wielen razendsnel regelt voor een optimale rijdynamiek. 

2022 Lexus RZ 450e EV

Leveringen?

Waar de esthetische verschillen tussen de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra beperkt blijven, krijgt de 4,8 meter lange Lexus RZ 450e wel een specifiek ontwerp met compacte lichtblokken, speciaal Spindle-radiatorrooster en tweekleurig koetswerk. Toch is het duidelijk dat de drie elektrische SUV-modellen uit dezelfde broek gevallen zijn. 

LEES OOK Wat kost de Toyota bZ4X?

Je kan de Lexus RZ 450e bestellen vanaf 20 april 2022, de eerste leveringen zijn voorzien voor het einde van het jaar.

2022 Lexus RZ 450e EV

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten