In aanloop naar de nieuwe C 63 AMG die de degens zal kruisen met de Audi RS 4 en de BMW M3, presenteert Stuttgart alvast de AMG-lightversie van de Mercedes C-Klasse. De Mercedes-AMG C 43 krijgt de mildhybride 2 liter-turbobenzine die onlangs debuteerde in de SL 43, al werd het zogeheten M139l-blok niet een-op-een overgenomen.
LEES OOK Officieel: Mercedes-AMG SL 43 (2022)
Het vermogen van de viercilindermotor wordt immers opgevoerd van 381 naar 408 pk, het maximumkoppel stijgt van 480 naar 500 Nm. Bovendien zet de C 43 die power op alle vier de wielen, terwijl de Mercedes-AMG SL 43 het bij achterwielaandrijving houdt. De sportieve C-Klasse schakelt via een negentrapsautomaat met natte koppeling.
F1-technologie
Deze gloednieuwe 2 liter-krachtbron wordt onder druk gezet door een elektrische turbocompressor die rechtstreeks is afgeleid van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas-team in de Formule 1 gebruikt. Deze elektrische turbocompressor is bedoeld om bij elke toerental een ogenblikkelijke respons te kunnen garanderen. De turbo en de riemaangedreven starter-alternator werken op 48 volt.
De starter-alternator werkt als elektrisch duwtje in de rug met een boost van 10 kW (14 pk). De turbocompressor heeft een geïntegreerde elektromotor op de as tussen het uitlaatgasturbinewiel en het compressorwiel. De elektronische sturing kan die motor activeren om het compressorwiel te versnellen voordat de uitlaatgassen dat doen. Dit zorgt voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Bovendien kan de turbodruk gehandhaafd worden tijdens het vertragen.
Vierwielsturing
Geholpen door de tractie van de 4Matic-vierwielaandrijving en de elektronische gestuurde lanceerhulp sprint de Mercedes-AMG C 43 in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. En daarmee is hij een fractie sneller dan de vorige generatie, die nog aangedreven werd door een 3 liter-V6 van 390 pk. De C 43 is ook drie tienden sneller dan de Mercedes-AMG SL 43. De topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u, met het optionele AMG Driver’s Package haalt de AMG light een top van 265 km/h.
Om dat extra prestatiepotentieel ook te kunnen benutten, komt de Mercedes-AMG C 43 met een specifieke onderstelset-up (AMG Ride Control) die stalen veren combineert met adaptieve dempers. Om het bochtengedrag te optimaliseren komt de snelle C-Klasse tevens met een variabele stuurbekrachtiging en een meesturende achteras, terwijl de 4Matic-aandrijving een dynamische 31/69-verdeling over de assen hanteert. Een pure 2WD-modus is er evenwel niet. De bredere velgen vullen zich met geperforeerde remschijven die meer stopkracht combineren met een beter uithoudingsvermogen.
Real Performance Sound
Best indrukwekkend, maar in vergelijking met concurrenten zoals de BMW M340i beschikt de C 43 AMG niet meer over een sportiever klinkende zescilindermotor. Nu zegt Mercedes daar iets op gevonden te hebben. Het motorblok krijgt immers een variabel uitlaatsysteem dat wilde klanken belooft, optioneel kan je ook voor het zogeheten Real Performance Sound-systeem kiezen. Dan wordt de soundtrack verder opgesmukt via de geluidsinstallatie.
Zowel het koetswerk als het interieur van de ook als break te bestellen Mercedes-AMG C 43 krijgen een heleboel AMG-toetsen, waaronder het karakteristieke Panamericana-rooster, de twee dubbele uitlaatpijpen, de in Artico gehulde sportstoelen en de met extra functies gezegende Mbux-multimediamodule.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!