Zoals de Volkswagen Golf zijn technische basis deelt met de Audi A3 en de Seat Leon, vertrouwt de zesde generatie van de Opel Astra op de technische bouwstenen van de nieuwe Peugeot 308. Ze staan op hetzelfde platform en gebruiken dezelfde motoren, maar proberen toch een eigen verhaal te vertellen.
>> Lees ook: test 2021 Peugeot 308 SW (prototype)
In de eerste plaats via hun design, want de Opel Astra komt met een eigen koetswerkontwerp en een eigen interieurvormgeving.
Zonnebril
Het koetswerk komt met het inmiddels bekende Vizor-frontje, een zwart paneel dat het radiatorrooster en de koplampen bundelt. Die koplampen komen met Intelli-Lux-ledtechnologie van de jongste generatie, met 168 diodes zoals we die eerder tegenkwamen op de facelift van de Insignia.
De nieuwe Opel Astra debuteert als klassieke hatchback met vijf deuren, later wordt het gamma wellicht aangevuld met een breakversie die opnieuw Sports Tourer zou heten.
Pure Panel
De nieuwe Opel Astra adopteert het zogeheten Pure Panel, een digitale cockpitomgeving die de tellerpartij en het multimediadisplay bundelt in een element - elk scherm is 10 inch groot. Hoewel de aanraakschermen een heleboel functies overnemen, blijven er klassieke knoppen voor de meest gebruikte functies - zoals voor de klimaatregeling.
Om het zitcomfort te optimaliseren, komt de zesde generatie met AGR-gekeurde stoelen - desgewenst met massagefunctie. Ook de assistentiesystemen maken een sprongetje: je kan de nieuwe Opel Astra bestellen met een head-updisplay, met semi-autonome technologie en met een 360-gradencamera.
Afmetingen en koffervolume
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Opel Astra iets groter geworden: het vijfdeurskoetswerk is nu 4.374 mm lang en 1.860 mm breed, de wielbasis groeit met 13 mm en bedraagt nu 2,675 meter. Dat vertaalt zich in meer bewegingsruimte op de achterbank, zonder negatieve impact op het laadvolume. De koffer van de Opel Astra is voortaan 422 liter groot, een winst van meer dan 50 liter.
>> Lees ook: test 2021 Opel Astra (prototype)
De Opel Astra bouwt op het EMP2-platform dat MacPhersons voor- combineert met een torsieas achteraan en profiteert van een met 14% toegenomen koetswerkrigiditeit. Hoewel Rüsselsheim focust op de Autobahnkwaliteiten van de onderstelset-up, met veel stabilteit aan hoge snelheden en onder het remmen, leerden testritten met een prototype ons dat het weggedrag wat dichter aanleunt bij dat van de Peugeot 308.
Benzine, diesel en hybride
De Opel Astra kan je niet alleen krijgen op benzine (1.2 met 110 of 130 pk) of diesel (1.5 met 130 pk), de zesde generatie voegt ook een plug-inhybride optie toe. Eigenlijk zijn het er meteen twee, de Hybrid 180 (pk) en de Hybrid4 225 (pk).
De eerste houdt het bij een elektromotor en de tweede bij twee elektromotoren, ze ondersteunen een 1,6 liter-turbobenzine. Voor de nodige stroom zorgt het accupakket van 12,4 kWh. Afhankelijk van de gekozen motorisatie heb je de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en een achttrapsautomaat, die zijn pook inwisselt voor een joystick à la Volkswagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!