Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Pagani Utopia volgt Huayra op

Geschreven door Klaas Janssens op 12-09-2022

De Huayra is dood, leve de Pagani Utopia.

Utopia is een boek, in 1516 geschreven door ene Thomas More. Een filosoof die zijn ideale wereld beschreef. En dat is net wat Pagani heeft proberen doen: de ideale supercar bouwen. De Utopia is het antwoord op de vraag die ze aan alle eigenaars van een Zonda of een Huayra stelden: hoe ziet de ideale opvolger eruit?

Dit is niet een van die generesche, onderling inwisselbare supercars die op tijd en stond op de radar verschijnen. Aan een oogopslag heb je genoeg om de zien dat dit een Pagani is. De esthetische en technische verwantschap met de Huayra is groot, toch spreekt de vanut San Cesario sul Panaro opererende constructeur van een volledig nieuw model. De Utopia is Pagani 3.0.

Pagani Utopia

De heilige drievuldigheid

Wat eigenaars van een Zonda of Huyra antwoordden wanneer ze naar de ideale opvolger gevraagd werd? Dat die eenvoudig moest zijn, vederlicht en een plezier om te besturen. Zowat het lastenboek van elke supercar die geen batterijen torst. Want als de Pagani Utopia iets niet wil zijn, dan is het een zoveelste elektrische hypercar. Eerder het tegenovergestelde.

LEES OOK Atmosferische V12 voor Pagani Huayra R

Geen hybride, geen plug-inhybride en geen elektrische aandrijflijn, de Pagani Utopia vertrouwt op een zoveelste evolutie van de door AMG aangeleverde, speciaal voor Pagani gebouwde V12-krachtbron. De midscheeps gemonteerde 6 liter-biturbo drijft enkel de achterwielen aan - weliswaar met wat hulp van een elektromechanisch sperdifferentieel - en dat via ofwel een gerobotiseerde ofwel via een manuele zevenbak. Die V12 maakt de Pagani Utopia 865 pk en 1.100 Nm sterk. De motor zou schoon genoeg zijn voor de strenge emissienormen van de Amerikaanse staat California.

Pagani Utopia

Vroeger was het beter

Het koetswerk bulkt van de nostalgische toetsen die we voor het eerst tegenkwamen op de Huayra Codalunga, een designaanpak die consequent doorgetrokken wordt in de cockpit. De tellerpartij heeft een digitale display, verder weert de Pagani Utopia alle schermen. Je struikelt dan ook over de verschillende tellers en meters, die het interieur een eigen stijl geven. Let ook op de transparante elementen in het dak of op de opengewerkte versnellingsbak, een verrukkelijke samenspel van vorm en functie.

LEES OOK Test Ferrari SP3 Daytona (2022)

Het design van de Pagani Utopia heeft heimwee naar eenvoudiger tijden, maar onderhuids staat deze supercar met zijn vier wielen in het heden. De basisstructuur is opgetrokken uit verschillende materialen, waaronder koolstofvezel en titanium, waardoor de monocoque nog eens 10% stijver is dan die van de uitgaande Pagani-modellen voor de openbare weg. Nog belangrijker: in totaal zet de Utopia slechts 1.280 kilogram op de weegschaal.

Pagani Utopia

99 exemplaren, maar aan welke prijs?

Het onderstel van de Pagani Utopia combineert dubbele wishbone ophanging met gestuurde dempers, de velgen (21 duim voor- en 22 achteraan) vullen zich met koolstofkeramische remmen van Brembo en zijn omgord met specifiek rubber van Pirelli. De uit titanium vervaardigde uitlaatlijn heeft een ceramische coating en weegt nauwelijks 6 kilogram, al zijn we vooral benieuwd naar het geluid dat de V12 door de vier einddempers duwt.

Horacio en de zijnen plannen een oplage van 99 exemplaren, maar het is niet duidelijk hoeveel een Pagani Utopia ongeveer kost en wanneer de productie effectief start.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Pagani Automobili Official (@paganiautomobili)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten