De nieuwe Peugeot E-3008 is de eerste wagen van Stellantis die op de nieuwe STLA Medium-architectuur komt te staan. Hoewel het aanbod later uitgebreid wordt met hybride en plug-inhybride motorisaties, werd deze SUV in de eerste plaats ontwikkeld als elektrische auto. Tegen 2025 belooft Peugeot een volledig EV-gamma, tegen 2030 zullen er helemaal geen verbrandingsmotoren meer aangeboden worden - toch niet in Europa.
De designers van de nieuwe Peugeot E-3008 omschrijven het lijnenspel als dat van een Fastback-SUV. Het opvallend compact gebleven koetswerk is 4,54 meter lang, 1,89 meter breed en 1,64 meter hoog en pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28. De wielbasis meet 2,73 meter en het koffervolume bedraagt 520 liter. Het interieur telt 17 opbergvakken die samen goed zijn voor nog eens 34 liter aan stouwruimte. Wie meer ruimte zoekt, moet wachten op de nieuwe Peugeot 5008.
Panoramic i-Cockpit
Zoals bij elke i-Cockpit van Peugeot moet je opnieuw boven de stuurvelg kijken op het instrumentarium te zien. Alleen krijgt die digitale tellerpartij een panoramische invulling bij de nieuwe Peugeot E-3008, want het gaat om een gebogen scherm van 21 inch dat ook de display van het infotainmentsysteem omvat. Op de middenconsole vind je een eveneens digitale bedieningsmodule - de zogeheten i-Toggles - voor de belangrijkste features zoals de airco, de navigatie en de smartphoneconnectie.
De keuzehendel voor de automatische transmissie verhuisde naar het dashboard, ze staat naast de startknop van de motor en dus dicht bij het stuurwiel. Dat laatste bevat een reeks bedieningselementen die ‘klikkend tactiel’ worden genoemd. Ze herkennen automatisch de vingers van de bestuurder, maar worden pas geactiveerd als ze worden ingedrukt.
Elektromotoren, batterijen en laden
De nieuwe Peugeot E-3008 kan je krijgen met een of twee motoren en met een batterijpakket met een capaciteit van 73 of 98 kWh. Dat levert drie combinaties op. Je hebt drie of vier rijmodi tot je beschikking: Eco, Normal en Sport - en op de Dual Motor: 4WD (beschikbaar tot 135 km/u en bedoeld voor omstandigheden met weinig grip). Er zijn drie niveaus van regeneratief remmen, de bedienen via de peddels achter het stuurtje.
- E-3008 73 kWh Single Motor: 210 pk en 525 kilometer rijbereik
- E-3008 73 kWh Dual Motor: 320pk en 525 kilometer rijbereik
- E-3008 98 kWh Singel Motor: 230 pk en 700 kilometer rijbereik
Je kan AC-laden via een ingebouwde driefaselader van 11 kW, optioneel kan je de Peugeot E-3008 uitrusten met een exemplaar van 22 kW. DC-snelladen kan aan maximum 160 kW, zodat je aan een halfuur genoeg hebt om het accupakket van de elektrische SUV weer bij te laden tot 80%. Verder is er sprake van Smart Charging (V1G), van Plug & Charge en van Vehicle-to-loadfunctionaliteiten (V2L).
Allure of GT
Verder is er sprake van twee uitrustingsniveaus: je kan de nieuwe Peugeot E-3008 bestellen als Allure en als GT, die je herkent aan zijn tweekleurige koetswerk en 20-duimsvelgen. Enkel de topversie komt standaard met de nieuwe Panoramic i-Cockpit, de aanpasbare i-Toggles en het Advanced-navigatiesysteem. Er zijn zes kleuren beschikbaar: Okenite White, Pearl Black, Artense Grey, Titanium Grey, Obsession Blue en Ingaro Blue.
De Belgische commercialisatie van de nieuwe Peugeot E-3008 volgt snel: in de loop van oktober 2023 zal je de elektrische SUV reeds kunnen bestellen. De versies met verbrandingsmotor volgen later, net zoals de grotere 5008 en E-5008.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!