Net zoals zijn voorganger leunt de Range Rover Sport op de technische basis van de Range Rover, maar het koetswerk krijgt wel een eigen ontwerp. Vooral achteraan zijn de verschillen duidelijk: de verticale lichtblokken van de Range worden horizontale exemplaren op de Sport. Het zorgt voor een wat agressiever lijnenspel.
LEES OOK Test Range Rover (2022)
De Sport staat op hetzelfde platform als de Range Rover en beschikt dus ook over dezelfde wielbasis, maar het ietwat gedrongen koetswerkdesign zorgt ervoor dat de totale lengte onder de 5 meter blijft. Het bagagevolume schommelt tussen minimum 657 en maximum 1.391 liter. Van een derde zetelrij is geen sprake. Dat is niet het enige verschil tussen het interieur van de Range Rover en dat van de Sport: ook het stuur en de middenconsole krijgen een specifiek ontwerp.
Elektrisch?
De Range Rover Sport komt als benzine en als diesel, met een plug-inhybride en met een 100% elektrische aandrijflijn. Het zou ons verbazen als de machtige SVR geen opvolger krijgt, de elektrische Sport laat nog tot 2024 op zich wachten
- Range Rover Sport D250 MHEV: mildhybride 3.0-L6 (250 pk)
- Range Rover Sport D300 MHEV: mildhybride 3.0-L6 (300 pk)
- Range Rover Sport D350 MHEV: mildhybride 3.0-L6 (350 pk)
- Range Rover Sport P400 MHEV: mildhybride 3.0-L6 (400 pk)
- Range Rover Sport P440e PHEV: plug-inhybride 3.0-L6 (440 pk)
- Range Rover Sport P510e PHEV: plug-inhybride 3.0-L6 (510 pk)
- Range Rover Sport P530: 4.4-V8 (530 pk)
De PHEV-versies van de Range Rover Sport, dus de P440e en de P510e, vertrouwen op een batterijpakket van 38,2 kWh. Dat resulteert in een elektrisch rijbereik van zowat 115 kilometer en in een elektrische topsnelheid van 140 km/u. Het maximale laadvermogen bedraagt 3 ton. De Range Rover Sport komt standaard met het Dynamic Air-onderstel, met actieve rolstabilisatie op 48 volt en met vierwielsturing, wat voor zowel comfort als dynamiek moet zorgen. Land Rover biedt ook het zogeheten Stormer Handling Pack aan, standaard op de P510e en de P530, dat Dynamic Response Pro bundelt met het Electronic Active Differential met Torque Vectoring by Braking. Helemaal nieuw is de cruisecontrol voor offroadgebruik, want ja, ook de Range Rover Sport is en blijft een echte Land Rover.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!