Na de overdaad aan teasers krijgen we de Renault Austral eindelijk helemaal te zien, een SUV die de strijd wil aangaan met de Hyundai Tucson, de Peugeot 3008 en de Volkswagen Tiguan. Maar anders dan de Kadjar die hij opvolgt, wil de Renault Austral geen meeloper zijn, maar een voortrekkersrol spelen. Hoe denkt de Franse constructeur die ambities om te zetten in de praktijk?
-
Kijk ook: video Nissan Qashqai (2021)
Hoewel de fundamenten van de Renault Austral die van de nieuwe Nissan Qashqai zijn, mocht de Franse SUV geen doorslagje van zijn Japanse neef worden. Het koetswerk heeft een lengte van 4,51 meter, zodat de Austral zich netjes tussen de Qashqai en de toekomstige X-Trail nestelt. Maar het als Sensuel Tech omschreven design probeert Renault de SUV een heel andere uitstraling te geven, met een strak vormgegeven voorzijde die netjes aansluit bij het sympathieke smoelwerk van de elektrische Mégane E-Tech.
OpenR-infotainment
Het dashboard van de Renault Austral wordt gedomineerd door de OpenR-multimediamodule, dat twee nagenoeg naadloos in elkaar overlopende displays telt. De aanraakschermen worden geflankeerd door echte knoppen, zodat je voor de regeling van pakweg de temperatuur of de achterruitverwarming niet via een digitaal menu moet passeren. Voor de nodige sfeer zorgt de zogeheten Living Lights-technologie.
De achterbank van de Renault Austral is verschuifbaar en komt met een verstelbare rugleuning. De keuze voor een compact versnellingspookje op de stuurkolom, toch voor de versies met automatische transmissie, zorgt dan weer voor extra bergruimte voorin. En het maximale koffervolume bedraagt 1.525 liter, al varieert de laadruimte wel wat van motorisatie tot motorisatie (en dus het formaat van de batterij).
Hybridemotoren
Je zoekt tevergeefs naar diesels, en ook een 100% elektrische Renault Austral staat niet op de planning, die EV-rol wordt ingevuld door de Franse interpretatie van de Nissan Ariya, die de Scénic-benaming zou kunnen dragen. Maar de beschikbare benzinemotoren komen wel allemaal met hybridetechnologie.
Je hebt de keuze tussen de Mild Hybrid 12V (beschikbaar met 140 of 160 pk) en de Mild Hybrid Advanced 48V (130 pk), maar het neusje van de zalm wordt de Renault Austral E-Tech Hybrid (160 of 200 pk). Dat is een zelfopladende hybride die een driepitter van 1,2 liter combineert met twee elektromotoren en een batterijpakket van 1,7 kWh, wat zich vertaalt in een C02-uitstoot van 105 gram per kilometer. Er is ook sprake van een PHEV-versie, maar die vervoegt het gamma pas later.
4Control en Esprit Alpine
De Renault Austral komt niet alleen met 32 rijassistentiesystemen, maar ook met de 4Control Advanced-gedoopte vierwielsturing die uniek blijft voor het segment van de compacte SUV's.
Op de flanken van de Renault Austral prijkt het Alpine-logo, toch als je voor het sportieve uitrustingsniveau Esprit Alpine zou opteren. Dat komt in de plaats van de R.S. Line en kan je verklaren door het nakende afscheid van de Renault Sport-modellen. De Esprit Alpine voegt onder meer 20-duimvelgen met Daytona-design, een speciale grijze laktint en een in alcantara verpakt interieur toe.
De lancering van de Renault Austral staat gepland voor de herfst van 2022. Op de Belgische prijzen blijft het nog even wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!