De marketingmensen van Skoda komen met zowat dezelfde marketingideeën aanzetten als die van Audi en Volkswagen – al hebben ook zij de mosterd elders gehaald. Zoals de Q4 e-Tron ook beschikbaar is als Sportback en de ID.4 weldra een ID.5-afgeleide verwelkomt, krijgt ook de elektrische Skoda Enyaq iV een zogeheten Coupé-variant. De formule is bekend: het SUV-koetswerk krijgt een sneller duikende daklijn die uitloopt in een grotere en schuiner geplaatste achterklep, wat resulteert in een slanker, zelfs sportiever silhouet. En daardoor kan je die Coupé-afgeleide ook wat duurder aan de man of vrouw brengen. Al weten we nog niet hoeveel die meerprijs juist bedraagt.
-
Lees ook: test VW ID.5 GTX (2022)
Het concept heeft wat praktische nadelen. Skoda Enyaq Coupé iV biedt wat minder hoofdruimte op de achterbank en ziet zijn koffervolume slinken van 585 naar 570 liter. Maar de spitsere koetswerkvorm heeft ook voordelen, want dankzij zijn wat efficiëntere luchtweerstandscoëfficiënt geraakt de Coupé verder op een batterijlading. Skoda biedt opnieuw de keuze tussen een accupakket van 58 of eentje met een capaciteit van 77 kWh. Verder kies je tussen achter- of vierwielaandrijving (en tussen een trekvermogen van 1,2 of 1,4 ton).
Rally Sport
Geïnspireerd door de GTX-varianten bij VW, breidt Skoda het Enyaq iV-aanbod zelfs uit met een sportieve RS. De letters staan nog altijd voor “Rally Sport”, volgens de Tsjechische constructeur is er zelfs wat visuele verwantschap tussen de nieuwe Skoda Enyaq Coupé iV en de rallywagens uit de jaren 70: de 180 RS en de 200 RS. Wij zien het niet. Wat wel wel zien, is een potige bodykit met aangepast grille en obligate achterdiffusor. Het opgewaardeerde interieur krijgt een sportstuur en sportstoelen, een beetje in lijn van het uitrustingsniveau Sportline.
-
Lees ook: test Skoda Octavia Combi RS iV (2022)
De Skoda Enyaq Coupé iV RS vertrouwt op twee elektromotoren die een systeemvermogen van 299 pk en een maximumkoppel van 460 Nm beloven, wat moet resulteren in een 0 tot 100 km/u-sprintje in 6,5 seconden. De topsnelheid van de sportieve topversie wordt opgetrokken van 160 naar 180 km/u. De RS gaat niet alleen sneller rechtdoor, het met 1,5 centimeter verlaagde sportophanging moet ook voor een snediger weggedrag in de bochten leiden.
-
Lees ook: test Skoda Enyaq iV 80x (2022)
De RS-versie van de Skoda Enyaq Coupé iV krijgt het gezelschap van de 60 (180 pk), de 80 (204 pk) en de vierwielaangedreven 80x (265 pk). Snelladen is natuurlijk mogelijk, in optimale omstandigheden krijg je de grootste batterij in een klein half uur weer van 10 naar 80% van haar totale capaciteit.
Bekijk ook onze video van de Skoda Enyaq iV (2021)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!