De Smart #1 lijkt wel bijzonder sterk op de gelijknamige conceptcar van vorig jaar. De designers kozen dan ook voor een best wel hip ogend vijfdeurskoetswerk, met een vrij sober front en een originele C-stijl. Je ziet meteen dat aerodynamica heel belangrijk was.
Zo zijn de koetswerkpanelen opvallend ‘vlak’ en zijn de klinken in de van raamloze ruiten voorziene deuren verzonken. Ze komen automatisch naar buiten als je de auto, met de sleutel op zak, nadert.
Met een lengte van 4.270 millimeter is de #1 heel wat groter dan de Smart-modellen die we tot dusver hebben gekend, en zit de SUV in het vaarwater van modellen als de Volkswagen Taigo – wat dus betekent dat hij ook groter dan is de T-Cross en T-Roc. Hij staat op velgen tot 19 duim groot.
Best chic
Hoewel op het eerste gezicht vrij eenvoudig qua concept, oogt het van een eerder klein dashboard voorziene interieur best wel chic. De centrale console lijkt als het ware te zweven, erboven staat een maar liefst 12,8 duim groot scherm. Je bedient er tal van hippe functies mee, waaronder desgewenst ook een allicht geweldig klinkende muziekinstallatie met 13 luidsprekers.
Stembediening behoort evengoed tot de mogelijkheden en natuurlijk zijn er ook heel wat geconnecteerde functies – dat is wel het minste voor een auto met een hashtag in zijn naam. We vermelden ook nog de sfeerverlichting met 64 kleuren en het grote glazen dak. Het is wel nog even afwachten wat er allemaal – of wellicht vooral: wat niet – tot de standaarduitrusting zal behoren.
XL-Smart
Dat er behoorlijk wat zitruimte is, lijkt wel al zeker. De wielbasis van 2.750 millimeter is zelfs langer dan... een volledige Fortwo. De achterbank kan over een afstand van 13 centimeter worden verschoven, waardoor je de laadruimte kunt vergroten van 323 tot 411 liter.
Het interieur betreden doe je via vier klassieke deuren – de aan de C-stijlen scharnierende achterste exemplaren van de conceptauto werden dus niet behouden.
Rijbereik en prijs
De #1 wordt via de achterwielen aangedreven door een elektromotor van 272 pk en 343 Nm. Een tijd voor het sprintje naar 100 km/u is nog niet bekend, de minder relevante topsnelheid bedraagt 180 km/u. De auto heeft een batterij van 66 kWh, die zou in ideale (WLTP-)omstandigheden een rijbereik tussen de 420 en 440 kilometer mogelijk moeten maken. De homologatie zal pas tegen juli van dit jaar rond zijn, sommige cijfertjes moeten dus nog officieel worden bevestigd.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar de #1 wordt allicht geen budgetauto. De constructeur belooft met Smart Pilot ook een uitgebreide veiligheidsuitrusting en al een stukje autonoom rijden, voor de verlichting vooraan behoort zelfs Matrix-technologie tot de mogelijkheden. De productie van het nieuwe model gebeurt in een fabriek van de Chinese partner Zhejiang Geely Holding Group. Die bezit 50 procent van het kapitaal van het nieuwe Smart, de rest blijft in handen van Mercedes-Benz AG.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!