Op de Japan Mobility Show enkele weken geleden reed de Suzuki Swift Concept zich in de schijnwerpers, nu toont de Japanse constructeur de ook voor Europa bestemde productieversie. Die zou in de lente van 2024 naar België komen met een mildhybride aandrijflijn. Je zou je de vraag kunnen stellen of het wel een volledig nieuwe modelgeneratie betreft, want de nieuwe Suzuki Swift lijkt wel erg sterk op zijn door de Mini geïnspireerde voorganger.
De technische basis wordt dan ook gewoon overgenomen van de vorige Suzuki Swift. Het koetswerk blijft 3,86 meter lang en de wielbasis bedraagt nog steeds 2,45 meter, met een laadvolume van 265 liter blijft zelfs de kofferinhoud identiek. Of toch bijna, want met neergeklapte achterbank is er voortaan een beetje extra bagageruimte beschikbaar. Niets wereldschokkends, in elk geval.
Nieuw dashboard, moderne technologie
Binnenin zijn de wijzigingen meer uitgesproken, want naast een nieuw ontwerp voor het dashboard verwelkomt de nieuwe Suzuki Swift ook een heleboel nieuwe multimediafunctionaliteiten. Het aanraakscherm van het Suzuki Connect-systeem is nu 9 inch groot en kan gekoppeld worden aan een applicatie voor je smartphone, waarmee je bijvoorbeeld de parkeerplaats kan terugvinden. Draadloze connectie met Android Auto en Apple CarPlay is voortaan ook beschikbaar.
Suzuki heeft de Swift ook een stuk stiller proberen maken, onder meer via extra isolatiemateriaal rond de deuren en nieuwe rubbers voor de achterklep. De Japanners gebruiken nu vloeistofgekoelde motorsteunen en monteren een windgeleider ter hoogte van de torsieas achteraan. Ook de veiligheidsuitrusting van de nieuwe Suzuki Swift maakt een inhaalbeweging. Denk aan vandaag gangbare zaken zoals Lane Keeping Assist met Lane Departure Warning, een adaptieve snelheidsregelaar, een slimme verkeersbordherkenning en dodehoekcontrole.
Enkel als hybride, wat met de Swift Sport?
De nieuwe Suzuki Swift wordt aangedreven door een nieuwe 1,2 liter-benzinemotor, die goed is voor een vermogen van 81 pk en een maximaal koppel van 110 Nm. Die driepitter krijgt wat elektrische hulp van een mildhybride set-up op 12 volt, goed voor nog eens 3 pk en 50 Nm extra. Die Suzuki Smart Hybrid-technologie geeft de nieuwe Swift wat extra koppel en drukt het brandstofverbruik, al blijft het nog even wachten op concrete WLTP-cijfers van het normverbruik of de CO2-uitstoot.
De Suzuki Swift schakelt via een via een vernieuwde vijfversnellingsbak, al behoort ook een continu variabele transmissie (CVT) tot de mogelijkheden. Ook verkrijgbaar als optie: de AllGrip gedoopte 4x4-aandrijving, nog steeds een unicum in dit segment. Over een opvolger van de Suzuki Swift Sport rept de Japanse constructeur voorlopig niet, maar hoop doet leven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!