Gisteren konden we ons reeds warmen aan een internetlek, nu presenteert de Toyota GR Corolla zich in vol ornaat. En je kan veel zeggen van deze hot hatch, maar niet dat hij geen indruk maakt. De ingenieurs van Gazoo Racing hebben de brave familiewagen immers in een spannend superheldenpakje gestoken.
LEES OOK Test Toyota GR86 (2021)
De bodykit combineert een opengewerkte voorzijde die nadrukkelijk naar extra koeling hapt met een bollere motorkap, met dikkere billen en met een heleboel spoilerwerk. Wij zijn vooral fan van de achterzijde, van de met drie uitlaatpijpen getooide diffusor. Geen drie centraal naast elkaar geplaatste einddempers zoals de Honda Civic, maar twee aan de zijkanten en een grotere in het midden. De ondervloer van de Toyota GR Corolla is volledig vlak, want deze hot hatch is een kind van de windtunnel.
GR-Four
Onder de motorkap ligt het 1,6 liter-blok van de Toyota GR Yaris, een drukgevoede driepitter die hier goed is voor een vermogen van 300 pk (6.500 opm) voor een maximaal koppel van 370 Nm (3.000-5.500 opm). Die power wordt op het asfalt gezet via een handgeschakelde zesversnellingsbak en via het GR-Four-systeem, een door de rallysport geïnspireerde vierwielaandrijving met drie verschillende rijmodi.
LEES OOK Toyota test met GR Yaris op waterstof
Afhankelijk van de settings verdeelt het 4x4-systeem het motorkoppel volgens een veilige 60/40-, een efficiënte 50/50- of een wilde 30/70-split over beide assen. Hoe snel de Toyota GR Corolla is, wil Gazoo Racing ons nog niet vertellen.
Enkei
Zoals we dat van de meest recente GR-creaties gewend geraakt zijn, heeft Gazoo Racing niet op een inspanning gekeken om de Toyota GR Corolla naast sneller ook een stuk leuker te maken. Naast de aandrijflijn met manuele versnellingsbak en GR-Four-technologie hebben ze ook het onderstel flink aangepakt. Naast specifieke veren, dempers en stabilisatorstangen monteert Gazoo Racing ook 18-duimsvelgen van Enkei, gevuld door opgewaardere remmen en omgord door Michelin Pilot Sport 4-rubber. Het chassis krijgt een heleboel verstevigingen en extra laspunten, wat resulteert in een sterk verbeterde koetswerkrigiditeit.
LEES OOK Toyota GR Yaris nog gekker als GRMN
Dankzij allerlei gewichtsbesparende maatregelen kon de Japanse constructeur het gewicht van de Toyota GR Corolla drukken tot 1.474 kilogram. Zowat de hele voorzijde is opgetrokken uit aluminium, inclusief de motorkap. En voor het dak grijpt Gazoo Racing zelfs naar koolstofvezel, toch als je voor de Circuit Edition gaat...
Circuit Edition
De Toyota GR Corolla debuteert als Core (de rode), in de loop van 2023 wordt het gamma aangevuld met de Circuit Edition (de grijze). Die combineert een aerodynamisch verder geoptimaliseerd koetswerk met extra Torsen-differentiëlen op zowel de voor- als de achteras. Inderdaad, zoals we dat ook zagen bij de topversie van de GR Yaris. Voorlopig communcieert Toyota enkel over de Amerikaanse versie, hopelijk komt de Toyota GR Corolla ook naar Europa. Dat de Volkswagen Golf R zijn borst al maar nat maakt...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!