UPDATE Inmiddels is ook het elektrische rijbereik en de CO2-uitstoot van de nieuwe Toyota Prius bekend: 69 kilometer en 19 gram.
De alweer vijfde generatie van de Toyota Prius wordt officieel voorgesteld op de Los Angeles Auto Show met een herkenbaar silhouet en een aerodynamisch lijnenspel, waardoor het wigvormige koetswerkontwerp een stuk strakker oogt dan dat van zijn voorganger.
Ook de gewijzigde proporties doen het design deugd. Het koetswerk van de nieuwe, op het intussen bekende TNGA-platform bouwende Toyota Prius werd 4,6 centimeter korter en 5 centimeter lager, maar wel 2,2 centimeter breder. Ook de wielbasis neemt met 5 centimeter toe. Let ook op de spitse koplampen en op de elegante lichtstrip op de achterzijde. En op de brede, haast sportief ogende heupen.
Island Architecture
Het interieur van de nieuwe Toyota Prius introduceert een nieuw toverwoord, want het dashboardconcept met drie zones wordt Island Architecture genoemd. Achter het stuur vind je een opvallend hoog gemonteerde tellerpartij, bovenop de middenconsole prijkt een flink uit de kluiten gewassen multimediamodule.
Hoewel dat infotainmentsysteem een heleboel functies bundelt, houdt Toyota vast aan fysieke knoppen. Zo krijgt de airconditioning een aparte bedieningsmodule en gebruikt het multifunctionele stuur traditionele toetsen.
Specs en rijbereik
In Europa zal de niewe Toyota Prius enkel aangeboden worden met een plug-inhybride aandrijflijn. Het gaat om een 148 pk sterke 2 liter-krachtbron op benzine die gekoppeld wordt aan een elektromotor van 160 pk, goed voor een systeemvermogen van 223 pk. Ter vergelijking: de uitgaande Toyota Prius PHEV hield het bij amper 122 paarden. Over de prestaties van het hybride aandrijfgheel communiceert de Japanse constructeur nog niet.
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de nieuwe Toyota Prius wordt gekoppeld aan een onder achterbank ondergebrachte batterijen met een capaciteit van 13,6 kWh. Over het normverbruik en de CO2-uitstoot of over de elektrische topsnelheid en de laadsnelheid wordt nog niets gezegd, wel dat het elektrische rijbereik met meer dan 50% toegenomen zou zijn. Wetende dat de vorige generatie tot 63 kilometer haalde op een acculading, komen we uit in de buurt van de 100 kilometer.
Leveringen België?
Heel lang zullen we niet op de nieuwe Toyota Prius moeten wachten, daar de Europese commercialisering van de vijfde generatie voor de lente van 2023 op de planning staat. Tegen dan zullen we ook de Belgische prijzen hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!