Hoe de nieuwe Hyundai Santa Fe eruit zal zien, wisten we reeds. Nu heeft de Zuid-Koreaanse constructeur ook een heleboel extra informatie vrijgegeven over de alweer vijfde generatie van deze SUV. De Belgische commercialisatie in gepland voor de eerste helft van 2024. Wat moeten we onthouden?
Robuust design
De huidige Hyundai Santa Fe, die dateert van 2018, pakte al uit met een modern design en een opvallende voorpartij, maar de nieuwe generatie van het model – de vijfde al – slaat een volledig andere weg in. De nieuweling wordt gekenmerkt met een robuust en hoekig koetswerkdesign dat een maximale interieurruimte moet garanderen. Verder vallen de hoge motorkap op, evenals de H-vormige designelementen die het Hyundai-logo herinterpreteren. Zo zijn zowel de koplampen als de achterlichten bedacht met een lichtsignatuur in een H-vorm.
Ook opvallend zijn de korte overhangen, die samen met de wielen van 21 duim voor een robuuste look zorgen. Volgens Hyundai is de Santa Fe ontworpen met het oog op het buitenleven, getuige de achterklep, die "een ruim interieur creëert met een terrasachtig gevoel aan de achterzijde wanneer deze geopend is". Het interieur telt tot drie zitrijen, waarvan alle stoelen volledig neergeklapt kunnen worden. Ook in het interieur keert het H-motief trouwens terug, met name op het dashboard en in de ventilatieopeningen.
Maatje groter, stukje zwaarder
De nieuwe Hyundai Santa Fe is wat groter dan zijn voorganger. Het koetswerk is 4,83 meter lang (+4,5 cm) en de wielbasis meet 2,81 meter (+5 cm), zodat er meer ruimte is voor zowel de inzittenden als voor hun bagage. In vijfzitsconfiguratie heb je nu 725 liter aan laadvolume (+91 liter), terwijl ook de beenruimte op de tweede (+2 cm) en de derde zitrij (+3 cm) groeit. Ook leuk voor reizigers op die derde zitrij: je kan de rugleuning kantelen, zodat je wat comfortabeler zit. Die groeistuip maakt de nieuwe Hyundai Santa Fe wel wat zwaarder: rijklaar weegt de HEV vlot 2,2 ton, de PHEV bijna 2,3 ton.
Zoals dat tegenwoordig de gewoonte is, prijkt bovenaan op het dashboard een groot gebogen scherm, dat in feite bestaat uit het instrumentenpaneel en een aanraakscherm voor het infotainmentsysteem (allebei 12,3 duim groot), net als in de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6. De Koreaanse constructeur belooft kwalitatieve, maar ook duurzame materialen voor het interieur – zo zijn de hemelbekleding, de vloermatten en rugleuningen van de stoelen op de tweede en derde rij gemaakt van gerecycled plastic.
Als Hybrid of als Plug-in Hybrid
Verwacht geen elektrische versie van de nieuwe Hyundai Santa Fe, de SUV komt enkel met hybride, aan een zestrapsautomaat gehangen 1,6 liter-turbomotoren naar Europa. Het aanbod verandert dan ook nauwelijks, met de keuze tussen een HEV (zelfopladende hybride) en de PHEV (plug-inhybride). Het exacte systeemvermogen wordt nog niet gecommuniceerd, maar reken op respectievelijk 230 pk en 265 pk (zoals dat ook bij de uitgaande generatie het geval is). Ook naar de batterijcapaciteit en het elektrische rijbereik van de stekkerversie bijft het vooralsnog gissen.
We weten wel dat de nieuwe Hyundai Santa Fe Hybrid in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en dat de Plug-in Hybrid 9,1 seconden nodig heeft. En dat de topsnelheid in beide gevallen beperkt is tot 180 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!