De Volvo XC90 blijft nog een tijdje in productie en dus ook te koop, zijn jonge én 100% elektrische broer krijgt dan ook een nieuwe naam. Het extra topmodel van het gamma heet Volvo EX90 en deelt een heleboel componenten met de nieuwe Polestar 3. Ondanks die nauwe verwantschap leggen beide SUV-modellen heel andere accenten.
De productie van de Volvo EX90 start in 2023 in de Verenigde Staten, vanaf 2024 zal de elektrische SUV ook in China van de band rollen. De Polestar 3 komt wellicht in het najaar van 2023 op de Belgische markt, met een stevige startprijs van 89.900 euro. De Volvo EX90 komt iets later en verkoopt zijn huid nog duurder. De Twin kost 106.300 euro, de Twin Performance zelfs 111.400 euro!
Design en afmetingen Volvo EX90
Dat zie je aan de stijl en de afmetingen. Het koetswerkontwerp van de nieuwe Volvo EX90 breekt niet radicaal met dat van de XC90 die hij komt vervangen, met een sobere elegantie die vertrouwd aanvoelt. Op zoek naar een maximale efficiëntie van het elektrische aandrijfgeheel heeft de Zweedse SUV flink wat tijd doorgebracht in de windtunnel, wat resulteert in een knappe luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29.
Het koetswerk van de Volvo EX90 is 5.037 millimeter lang, 1.964 millimeter breed en 1.747 millimeter hoog, de wielbasis bedraagt 2.985 millimeter en het maximale koffervolume 1.915 liter. In tegenstelling tot de Polestar 3 kan je de Volvo EX90 ook met een derde zetelrij en dus met zeven zitplaatsten bestellen.
Specs en rijbereik Volvo EX90
De Polestar 3 werd voorgesteld in twee smaken. De standaardversie houdt het bij een elektrisch aandrijfgeheel dat 490 pk en 840 Nm sterk is, met optioneel Performance Pack wordt het systeemvermogen opgetrokken naar 517 pk en het gecombineerd maximumkoppel naar 910 Nm. De nieuwe Volvo EX90 heeft een minder krachtige instapvariant, die de elektrische SUV 408 pk en 770 Nm sterk maakt. Maar de EX90 Performance is net zo krachtig als de Polestar 3 met Performance Pack.
De nieuwe Volvo EX90 sprint in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 180 km/u - zoals dat voor alle nieuwe Volvo-modellen het geval zou zijn. Als Performance lukt dat spurtje naar 100 km/u in 4,9 seconden. Dat is een tikkeltje trager dan wat de Polestar 3 klaarspeelt. Met Performance Pack sprint die in 4,7 tellen vanuit stilstand naar 100 km/u, terwijl diens topsnelheid pas begrensd wordt op 210 km/u.
De Volvo EX90 krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 111 kWh (107 kWh netto). Voor officiële WLTP-cijfers is het nog wat vroeg, maar Volvo gaat uit van een rijbereik van om en bij de 600 kilometer. De iets compactere, wat lichtere Polestar 3 belooft een autonomie van 610 kilometer. In ideale omstandigheden (DC-laden aan 250 kW) moet een half uurtje volstaan om de quasi platte CATL-accu weer op 80% van haar capaciteit te krijgen.
Tesla achterna?
Wie het interieur van de XC90 kon waarderen, zal ook dat van de nieuwe Volvo EX90 kunnen appreciëren. Geen flitsende Hyperscreen-toestanden, zoals bij de Mercedes EQE SUV. Maar een opvallend sober ogende combinatie van een compact digitaal dashboard en een dan wel 15 duim groot en verticaal scherm op de middenconsole. Die centraal gemonteerde display lijkt geïnspireerd door Tesla, de weergegeven informatie (over airco, navigatie, audio…) hangt af van de rijsituatie.
Het basisidee achter het infotainmentconcept van de nieuwe Volvo EX90: de juiste informatie of het juiste moment. Zoek niet naar klassieke toetsen, zowat alle functies worden bediend van de digitale multimediamodule. Het infotainment komt met ‘ingebouwde’ Google-functies, maar je kan ook draadloos Apple Carplay gebruiken. Je smartphone klust desgewenst bij als autosleutel, de wagen opent zich automatisch als je hem met dat toestel (in je zak) nadert. Het Bowers & Wilkins-audiosysteem met 25 luidsprekers zorgt voor een geweldige Dolby Atmos-klank.
Quiet, Safe & Sustainable
Volvo heeft het over een Scandinavische interieursfeer, waarbij er wel een keuze tussen zeven stijlen komt en de klant de aankleding kan aanpassen aan zijn smaken en voorkeuren én die ook kan afstemmen op de kleur van het koetswerk. Vergeet echt leder, denk wel aan FSC-gecertifieerd of dus ecologisch verantwoord hout en aan wol van dieren die op een gezonde boerderij worden gehouden. Er wordt ook Nordico gedoopt materiaal gebruikt, dat is textiel dat uit gerecycleerde materialen (waaronder petflessen) wordt vervaardigd. In elke Volvo EX90 zou er bijna 50 kilo aan opnieuw aangewende kunststoffen en ander ‘gerief’ op biologische basis steken. Wat de ontwerpers niet weerhoudt de bestuurder en passagiers te laten baden in luxe.
Voor Volvo wordt de (auto)toekomst stil, veilig en duurzaam, daarmee kennen we meteen ook de argumenten waarmee de Zweedse constructeur (met Chinese eigenaar) de nieuwe Volvo EX90 aan de man en vrouw zal proberen brengen. Er wordt daarbij inderdaad terug een sterke(re) focus op veiligheid gelegd, toch lang hét handelsmerk van Volvo. Wat de duurzaamheid betreft, daarbij gaat het onder meer over het gebruik van materialen die het milieu en dus mens en ook dier minder belasten. De elektrische aandrijving moet dan weer voor stilte zorgen, wat meteen de nieuwe slogan Quiet, Safe & Sustainable verklaart.
Big Brother
Net als de al enkele keren vermeldde Polestar 3, komt ook de nieuwe Volvo EX90 met een zowat ongezien aantal radarmodules, camera’s en sensoren. Die creëren samen een 360 graden ‘groot’ beeld van de omgeving rond de auto. Bij Volvo lijken ze vooral heel trots op de toepassing van de van laserlicht gebruikmakende Lidar-technologie, die kan zelfs de op dat moment nog ‘kleine’ voorwerpen op enkele honderden meters voor de auto detecteren.
Dat gebeurt ook in het donker en bij hoge snelheden, met nog tijd genoeg om de bestuurder te informeren en indien nodig ook in te grijpen als die laatste dat zelf niet of misschien te traag doet. Ook in het interieur houden sensoren en camera’s de chauffeur in het oog, met een precisie en alertheid die verder gaat dan wat we tot voor kort in Volvo’s en zelfs andere auto’s voor mogelijk hielden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!