In 2009 stelde Zenvo Automotive zijn eerste auto voor, de Zenvo ST1. Die hypercar haalde dankzij een zeven liter grote V8 met een turbo én een compressor een frisse 1.104 pk. In 2017 kwam de Deense constructeur met een grondige evolutie van dat model: de Zenvo TS1 GT, die de 7.0 inruilde voor een 5.8, maar er dankzij tweee turbo's nog een schepje bovenop deed, met een vermogen van 1.163 pk en een koppel van 1.100 Nm.
Voldoende om in minder dan 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en qua topsnelheid de magische drempel van 400 km/u te overschrijden (waar de Zenvo ST1 het al bekeken hield bij 375 km/u...). In 2018 werd de volgende evolutie voorgesteld. Die Zenvo TSR-S deed er nog eens 30 pk bij en kwam aan 1.193 pk, wat hem in staat stelde om in amper 6,8 seconden op te trekken van 0 tot... 200 km/u.
LEES OOK onze test van de Zenvo TSR-S
RWD, 4WD of FWD
Maar nu heeft Zenvo dus de Aurora voorgesteld, op de Monterey Car Week. Dat volledig nieuwe model wordt aangeboden in twee versies – Agil en Tur – en krijgt niet alleen vier cilinders extra, maar ook bijstand van een elektromotor. Centraal achterin ligt een 6,6 liter grote V12 met vier turbo's die werd ontwikkeld door Mahle Powertrains en die op zijn eentje 1.250 pk naar de achterwielen stuurt – en uitpakt met een voor een twaalfcilinder bijzonder indrukwekkend maximumtoerental van 9.800 o/m.
Dat thermische vermogen wordt in de 'basisversie' Agil aangevuld met de 200 pk van een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor op de achteras, maar als optie (standaard op de Tur) kunnen daar nog twee zo'n elektromotoren op de voortrein aan worden toegevoegd (één per voorwiel). In die laatste configuratie beschikt de Zenvo Aurora over 1.850 pk en 1.700 Nm, én over vierwielaandrijving. In volledig elektrische modus wordt de Aurora echter een voorwieltrekker en kan hij tot 35 km afleggen zonder benzine te verstoken.
Krachtig én licht
De Aurora is niet alleen het krachtigste model van Zenvo ooit, hij is ook de lichtste: ondanks zijn V12 en zijn elektromotor zet de achterwielaangedreven Agil (Deens voor 'levendig') slechts 1.300 kg op de weegschaal, mede dankzij zijn nieuwe, van koolstofcomposiet vervaardigde modulaire zelfdragende structuur die ZM1 werd gedoopt.
De Tur (Deens voor 'Touring') is met een gewicht van ongeveer 1.450 kg iets zwaarder, maar compenseert dat ruimschoots met zijn extra vermogen, dat hem in staat stelt om in een duizelingwekkende 2,3 seconden op te trekken van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid te halen van 450 km/u (tegenover 2,5 seconden en 'slechts' 365 km/u voor de Agil).
50 exemplaren
Van de Aurora zullen slechts 50 exemplaren worden gebouwd. Dat zal volledig met de hand gebeuren in het hoofdkwartier van de constructeur in het Deense Praesto. De productie zal van start gaan in 2025 of 2026. Hoeveel zo'n Aurora moet kosten, is niet bekend, maar je zult er natuurlijk iets voor over moeten hebben om te kunnen uitpakken met Bugatti-achtige prestaties...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!