Update: Belgische prijs Porsche Macan
Inmiddels heeft Porsche-invoerder D'Ieteren de Belgische prijzen van de nieuwe Porsche Macan bekendgemaakt. De Macan 4 kost 88.100 euro, de Macan Turbo minstens 120.700 euro. De eerste leveringen van de elektrische SUV staan gepland voor de tweede helft van 2024.
Hoewel hij visueel de verwantschap met zijn voorganger niet kan ontkennen, is de nieuwe Porsche Macan toch ook duidelijk anders. Met die schuiner aflopende kofferklep heeft de SUV nu veel meer een fastback-profiel dan voordien. Ook de voorkant werd aanzienlijk strakker, zo zonder grille en met die Taycan-achtige koplampen.
Vergis je trouwens niet: de vier oplichtende strepen in die blokken dienen louter als dagrijverlichting; de échte dimlichten en grote lichten zitten geïntegreerd in de bumper. Ook achteraan laat de nieuwe Porsche Macan zich duidelijk zien, met een ledstrip die over de volledige breedte van de klep loopt. Verder spreekt uit het design een compacte doch potige pose, die gecreëerd wordt door de wielen nagenoeg onder de hoeken van de koets te parkeren.
Aerodynamica
Hoewel de elektrische Porsche Macan nog altijd een SUV is – met de bijbehorende hoogbouw – heeft de Duitse constructeur hard gewerkt aan de optimalisering van de aerodynamica. De verschillende testen kwamen finaal uit op een Cx-waarde van 0,25, wat best wel indrukwekkend is voor dit type voertuig. Een resultaat dat werd bereikt door onder meer die feller duikende daklijn en de volledig dichtgewerkte bodemplaten.
Verdere invloed kan ook komen van de actieve achtervleugel, al heeft de spoiler wel meer dan één rol te vervullen. Naast het rijbereik maximaliseren helpt hij – afhankelijk van zijn positie – eveneens de achterkant te te stabiliseren bij het remmen of de neerwaartse druk te vergroten bij hoge snelheden.
Afmetingen en koffervolume
Het is niet omdat hij compacter oogt, dat de nieuwe Porsche Macan dat ook zou zijn. In vergelijking met zijn voorganger is hij 10,4 centimeter langer, 1,8 centimeter breder en 0,2 centimeter lager. De wielbasis groeide dan weer met 8,6 centimeter, waardoor de beenruimte achterin toeneemt zonder dat de bagagecapaciteit daarvan de dupe is.
Met een volume variërend tussen 540 tot 1.348 liter (480 tot 1.288 liter met het Bose-audiosysteem), plus de 84 liter van de frunk, mag de Porsche Macan zich een volwaardige gezinsvriend noemen. Eentje die er gerust met de caravan op uit mag. De elektrische SUV mag namelijk tot 2 ton aan geremde last trekken.
Android Automotive
Porsche heeft niet gewacht tot Cariad – de softwareleverancier van de Volkswagen Group – eindelijk de vele bugs uit zijn operating system gezuiverd kreeg. Zuffenhausen nam de vlucht vooruit en rustte de elektrische Macan uit met Android Automotive. Een – voor velen niet onbekende – sturing die je beheert via drie schermen op het dashboard: een 12,6 duim groot display achter het stuur, een centraal aanraakscherm en een evenzeer tactiele monitor voor de passagier, in beide gevallen telkens 10,9 duim metend.
Daar komt nog het head-updisplay bij, dat gebruikmaakt van augmented reality en een scherm van 87 duim simuleert dat 10 meter voor de bestuurder wordt geprojecteerd. Ook iPhone-gebruikers hoeven niet te wanhopen. Apple CarPlay werd geïntegreerd en kan zijn informatie, waaronder de navigatie via Maps, weergeven op het dashboard of het head-updisplay.
Porsche Premium Platform Electric: bank charging
Samen met de elektrische Porsche Macan gaat ook het PPE-platform (kort voor Premium Platform Electric) in première. Deze specifiek voor elektrische aandrijving ontwikkelde onderbouw steunt op een 800-voltarchitectuur, waardoor de 100 kWh (netto 95 kWh) grote lithium-ion batterij (van het NMC-type) op gelijkstroom met een maximum van 270 kW kan worden opgeladen.
Tenminste, als die snellader ook 800 volt aankan. Dock je de nieuwe Porsche Macan aan een 400-voltstation (dat zijn die tot 150 kW), dan splitst de elektronica het batterijpakket (virtueel) in twee gelijke helften (het zogenoemde bank charging). Die worden dan parallel geladen, waardoor je het batterijpeil alsnog in 22 minuten verhoogt van 10 naar 80 procent.
Ook de Porsche Macan krijgt trouwens twee laadpoorten, één in elke flank. Laden op wisselstroom kan voorlopig enkel tot 11 kW, al zou een 22 kW-optie vrij snel aan de catalogus worden toegevoegd.
Twee motoren, dus vierwielaandrijving
Elke Porsche Macan is standaard uitgerust met twee motoren (één per as) en heeft dus vierwielaandrijving. Optioneel kan daaraan vierwielsturing worden toegevoegd. De 5 graden die dat systeem de achterwielen maximaal doet mee- dan wel tegendraaien, vergroten ofwel de stabiliteit ofwel de wendbaarheid (door de draaicirkel met 1 meter te verkleinen).
Om het volle vermogenspotentieel te kunnen aanspreken heeft Porsche verder gekozen voor een open differentieel op de vooras en een elektronisch gestuurde sper (inclusief vectoriële koppelverdeling (PTV)) achteraan. Versterking die nodig is, wetende dat de Porsche Macan – ondanks dus die twee motoren – de focus in normale omstandigheden op de achterwielen blijft leggen.
Twee versies: Macan 4 of Macan Turbo
Bij de blijde intrede kun je de Porsche Macan krijgen in twee smaken: als 4 en als Turbo. Beide delen dezelfde motor voorin, waarbij het onderscheid dus gemaakt wordt door de synchroonmotor met permanente magneten op de achteras: die is voor de Turbo een stuk krachtiger.
De Porsche Macan 4 haalt een gecombineerd vermogen van 285 kW/388 pk, met een boost naar 300 kW/408 pk gedurende 10 seconden (met de launch control actief). De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 220 km/u. De Porsche Macan Turbo kan rekenen op 430 kW/585 pk – of zelfs 470 kW/639 pk met de launch control – en doet diezelfde sprint van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden, waarna hij doorgaat tot een top van 260 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!