Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ook Audi A6 Avant als plug-inhybride

Geschreven door Steven Appelmans op 27-04-2020

Na de berline brengt Audi nu ook van zijn Avant een 55 TFSI e op de markt. En net als die sedan zou ook de break daarmee 51 kilometer ver moeten raken zonder ook maar een gram CO2 uit te stoten.

Het zal niet verbazen dat het recept voor de A6 Avant 55 TFSI e identiek is aan dat voor de gelijknamige berline. Onder de kap ligt dus de bekende tweeliter-turbobenzine, goed voor 252 pk en 370 Nm, die in zijn taak bijgestaan wordt door een synchrone elektromotor van 143 pk en 350 Nm.

Gecombineerd geeft dat 367 pk (en 500 Nm), een vermogen dat volstaat om deze bonkige break in 5,7 seconden af te zetten aan 100 km/u en vervolgens door te suizen tot de begrenzer het bij 250 km/u welletjes vindt. 

Al zijn die prestaties uiteraard niet het grootste selling point van deze A6 Avant 55 TFSI e. De winst zit hem in de 51 elektrische kilometers waarop het 14,1 kWh sterke accupakket je trakteert. Overigens is dat een WLTP-waarde en bijgevolg een bereik dat ook effectief in praktijk te halen valt.

Dankzij die elektrische hulp bedraagt het gemiddelde normverbruik niet meer dan 1,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 44 g/km. Ook hier zijn dat trouwens WLTP-cijfers.

Zonder toegift

Die lithium ionbatterij kreeg een plek onder de koffervloer, waardoor de A6 slechts minimaal moet inboeten aan praktisch vermogen. Met een standaardlaadvolume van 405 liter, wat uit te breiden valt tot 1.535 liter als ook de achterbank wordt neergeklapt, kan er dus nog altijd behoorlijk wat bagage mee.

Zoals de oplaadkabel. Met die standaard Mode 3-aansluiting zitten de cellen in ongeveer 2,5 uur opnieuw vol, als je tenminste met 7,4 kW kunt laden.

Op de definitieve Belgische prijzen is het nog even wachten, maar de 71.350 euro die in Duitsland wordt gevraagd, geeft alvast een indicatie. Bestellen kan normaal vanaf eind mei, waarna de eerste leveringen dan na de zomer verwacht worden.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten