De Ecoflex-versie van de Opel Corsa doet de CO2-uitstoot dalen van 109 tot 98 g/km (driedeurs). Dat is even weinig als de Ford Fiesta Econetic en de Seat Ibiza Ecomotive, maar meer dan de weliswaar minder krachtige toekomstige VW Polo Bluemotion, die 87 g/km zal kunnen voorleggen. Bovendien, en dat is nieuw voor de Corsa, wordt de Ecoflex-formule ook toegepast op de vijfdeurs, die dan 99 gram CO2 per km uitstoot (net zoals de Peugeot 207 1.6 HDi 90 Urban of X-Line). Het vermogen stijgt echter met 28 procent, tot 95 pk, tegenover 75 pk nu op de EcoFlex-driedeurs.
Op mechanisch vlak is de CDTI-motor uitgerust met een turbo met variabele geometrie. Door de hogere turbodruk hebben de ingenieurs de compressieverhouding lichtjes verlaagd, van 18 tot 16,8:1. Verder werden de sturing en de afstelling van de motor aangepast en werden de eerste vijf verhoudingen van de versnellingsbak verlengd. De 1.7 CDTI, die 190 Nm ontwikkelt bij 1.750 tot 3.250 o/m, is tevreden met 3,7 liter diesel per 100 kilometer. De Corsa Ecoflex haalt een topsnelheid van 177 km/h en sprint van 0 tot 100 km/h in 12,3 seconden.
De Corsa Ecoflex is uitgerust met een partikelfilter. Dankzij aerodynamische aanpassingen, waaronder een verlaging van het koetswerk met 20 millimeter en hertekende luchtinlaten, konden nog enkele centiliters van het verbruik worden afgepeuterd. Hetzelfde geldt voor de specifieke wieldeksels. In de uitvoering Essentia krijgt deze Opel stalen velgen van 14 of 15 duim met 175/70-banden met lage rolweerstand. Deze nieuwe afgeleide, die recht geeft op een milieukorting van 15 procent, zal verkrijgbaar zijn vanaf januari.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!