Op het salon van Frankfurt geeft Opel zijn Insignia-gamma een nieuwe biturbodieselmotor als topversie van de reeks. Deze 2.0 Bi-Turbo van 210 pk is zowel verkrijgbaar in de berline Grand Sport als in de breakversie Sports Tourer en de allewegenvariant Country Tourer. In vergelijking met de diesel met enkele turbo van 170 pk en 400 Nm wint dit nieuwe blok 40 pk, maar ook 80 Nm (van 400 naar 480 Nm). Dat enorme koppel staat al ter beschikking vanaf 1.500 o/m dankzij een tweevoudige getrapte drukvoeding. Hij is bovendien de eerste Opel-motor die al voldoet aan de toekomstige uitstootnorm Euro 6.2, die in de herfst van 2018 in voege treedt. Daarom is hij onder meer uitgerust met een SCR-katalysator met AdBlue-injectie.
Vectoriële koppelverdeling
Deze motor wordt enkel aangeboden in combinatie met een 8-trapsautomaat en de recente vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling van GKN (zoals in de Range Rover Evoque of de duivels Ford Focus RS). Opel publiceert niet enkel de officiële verbruikscijfers onder de huidige NEDC-norm (6,9 l/100 km en 183 g/km), maar ook die van de WLTP-cyclus, die over een paar weken in voege treedt en die nauwer zou moeten aansluiten bij het reële verbruik: 7,5 tot 8,0 l/100 km en 196 tot 209 g/km. Net zoals de 2.0-diesel met enkelvoudige turbo wordt deze viercilinder gebouwd in de Duitse Opel-fabriek van Kaiserslautern.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!