Voor modeljaar 2012 vervallen de atmosferische 1.6 en 1.8 uit het gamma, omdat ze worden vervangen door een 1.4-turbomotor met 140 pk (103 kW) en 200 Nm. Hij is gekoppeld aan een manuele zesbak en krijgt een stop-startsysteem mee, naast een elektrische stuurbekrachtiging, een meer gestroomlijnde onderkant en banden met lage rolweerstand.
Met deze motor kan de berline naar 100 km/h optrekken in 10,1 seconden en ligt een topsnelheid van 205 km/h binnen bereik. Het normverbruik bedraagt 5,7 l/100 km. Dat is 2 l/100 km minder dan de 1.6 die hij vervangt. Op CO2-niveau geeft dat een uitstoot van 134 g/km, wat een verbetering is van liefst 45 g/km, en in vergelijking met de 1.8 loopt de winst zelfs op tot 50 g/km. De breakversie Sports Tourer komt op 5,9 l/100 km en een uitstoot van 139 g/km.
De dieselmotoren (2.0 CDTI van 110, 130 of 160 pk) kunnen voortaan als optie met een stop-startsysteem worden besteld, wat uiteraard het verbruik en de uitstoot vermindert. De vierwielaangedreven 2.0 Turbo wordt 30 pk en 50 Nm krachtiger. Dankzij een hogere turbodruk, een verbeterde injectie en een reductie van de pompverliezen in de in- en uitlaatcollector levert hij voortaan 250 pk (184 kW) en 400 Nm. De voorwielaangedreven 2.0 T houdt het echter als vanouds bij 220 pk.
Verder wordt voor modeljaar 2012 nieuwe uitrusting aan de Insignia toegevoegd. Hij kan worden uitgerust met de tweede generatie van de Opel Eye-camera. Die leest niet langer enkel de verkeersborden om ze dan in de tellers weer te geven, maar kan nu ook de afstand tot een voorligger inschatten en zo waarschuwen via een geluidssignaal. Bovendien herkent het systeem nu meer borden dan voordien: ook rechthoekige panelen en zones met beperkte toegang zijn voortaan 'leesbaar' voor het Opel Eye.
Het nieuwe navigatie- en multimediasysteem SD 900 Europa slaat zijn kaartgegevens voortaan op een SD-kaart op. Dat maakt het downloaden van POI's (interessante punten) via een USB-poort mogelijk. Bovendien biedt de routeberekenaar naast de klassieke mogelijkheden (snelste of kortste weg) ook een economische route aan, die erop is gericht om het verbruik zoveel mogelijk te beperken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!