De Zafira Tourer is de nieuwe generatie van Opels grote eenvolumer. Het aanhangsel 'Tourer' hoort erbij omdat hij zijn voorganger niet vervangt, de gewone Zafira blijft in het gamma staan. De wagen toont een modern aangezicht dat we al kennen van de concept Zafira Tourer en de Ampera. Zijn moduleerbaarheid blijft met de Flex7-module zijn sterkste punt. De ingenieurs hebben het systeem echter stevig verbeterd door de tweede stoelenrij te vervangen door drie individuele stoelen. Ze kunnen platgelegd worden, onafhankelijk van elkaar bewegen en over 210 millimeter naar voor of naar achter verschuiven. Als optie kan de middelste stoel van de tweede rij worden neergeklapt om meer comfort te bieden aan de twee inzittenden ernaast.
Net als de Meriva beschikt de Zafira Tourer over een rail waarover je de centrale armsteun en zijn opbergruimte kan verplaatsen. Dat systeem, met de naam FlexConsole, is verder geperfectioneerd ten opzichte van de FlexRail uit de Meriva. Als er vijf stoelen rechtop staan, beschikt de Zafira Tourer over 710 liter laadruimte, dat is 65 liter meer dan de huidige Zafira. Door de achterste stoelen neer te klappen, stijgt dat naar 1.860 liter (+ 40 liter). De ingebouwde fietsendrager FlexFix is voor de eerste keer op de grote eenvolumer te vinden en heeft een herwerkt bevestigingssysteem.
De wielbasis is met 57 millimeter gegroeid tot 2.760 millimeter. Hetzelfde geldt voor de spoorbreedte: vooraan meet die 1.584 millimeter (+ 96 millimeter), achteraan 1.588 millimeter (+ 78 millimeter). De Zafira Tourer neemt de vooras over van de Insignia. Die heeft een geïsoleerd subframe en McPherson-veerpoten. Achteraan heeft de Astra voor inspiratie gezorgd met een torsieas met Watt-parallellogram. Deze architectuur moet tegelijkertijd de stabiliteit en het comfort verzekeren. De Zafira Tourer kan ook rekenen op talloze rijhulpsystemen en het adaptieve FlexRide-chassis met drie standen: Standard, Tour en Sport.
Bij zijn lancering zal de eenvolumer beschikbaar zijn met de 2.0 CDTI turbodiesel met 100 pk, 130 pk en 165 pk (een fiscaal voordeligere versie daarvan met 163 pk voor de Belgische markt wordt nog besproken) met een stop-startsysteem. De lichtste benzinemotor is een atmosferische 1.8 met 115 pk. Verder zijn er nog twee gedownsizede, drukgevoede 1.4 Ecotecs met een stop-startsysteem en 120 of 140 pk. Alle modellen, behalve de 1,8-liter, zijn verkrijgbaar met manuele of automatische zesbakken. Het aanbod zal nog uitgebreid worden met een ecoFLEX-model en sportievere versies.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!