Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pagani Huayra Codalunga: verlengkuur van 7 miljoen

Geschreven door Yeelen Möller op 17-06-2022

Pagani heeft op verzoek van een klant de Huayra uitgerokken en er een 'Codalunga' van gemaakt, mooi Italiaans voor 'Longtail'. Er worden er nog 4 extra gemaakt, maar ondanks de exorbitante prijs zijn ze allemaal al verkocht.

Je zou het niet denken van zo'n exclusieve constructeur, maar zelfs Pagani heeft een afdeling voor speciale verzoeken van klanten die een nog uniekere creatie willen dan wat er mogelijk is met een 'gewone' Huayra. De afdeling heet Grandi Complicazioni, wat 'grote complicaties' betekent. Klinkt niet alsof de Italianen veel zin hebben om aan de wensen van de klanten te voldoen, maar goed. Dit is het eerste resultaat van deze speciale afdeling: de Pagani Huayra Codalunga.

Langstaart

De naam verraadt al wat je mag verwachten: een Huayra met een verlengde staart, zoals de McLaren Speedtail of de Le Mans-racers uit vervlogen jaren. De staart is 360 mm langer geworden dan bij het basismodel, waarbij ook het hele design van de achterkant op de schop ging. De kont is nu meer toegeknepen, alsof de designers de vorm letterlijk hebben gekneed om tot een spitse staart te komen. De achterkant is ook volledig open, waardoor je de mechaniek onbelemmerd kan bewonderen, zoals de titanium uitlaat met witte keramische coating zoals een klassieke racewagen.

Geschapen door de wind

Ondanks de verlenging blijft het gewicht van de Huayra Codalunga beperkt: 1.280 kilo, terwijl de 6-liter V12-biturbo 830 pk en 1.100 Nm produceert. Pagani geeft niet mee of het nieuwe koetswerk ook voor een hogere topsnelheid zorgt, maar Horacio Pagani zegt wel dat ze de auto "langer en gladder hebben gemaakt, alsof hij gestreeld en geschapen werd door de wind, met lijnen die nog eleganter zijn dan die van de coupé".

Een verkoopspraatje dat duidelijk heeft gewerkt op het cliënteel, want alle 5 exemplaren zijn verkocht... voor een prijs van 7 miljoen euro per stuk. Een troost: het model is wel straatlegaal, dus de toekomstige eigenaars kunnen toch het ritje doen van de levering tot aan hun steriele garage met klimaatcontrole, waar de wagens waarschijnlijk de rest van hun leven zullen doorbrengen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten