Je zou het niet denken van zo'n exclusieve constructeur, maar zelfs Pagani heeft een afdeling voor speciale verzoeken van klanten die een nog uniekere creatie willen dan wat er mogelijk is met een 'gewone' Huayra. De afdeling heet Grandi Complicazioni, wat 'grote complicaties' betekent. Klinkt niet alsof de Italianen veel zin hebben om aan de wensen van de klanten te voldoen, maar goed. Dit is het eerste resultaat van deze speciale afdeling: de Pagani Huayra Codalunga.
Langstaart
De naam verraadt al wat je mag verwachten: een Huayra met een verlengde staart, zoals de McLaren Speedtail of de Le Mans-racers uit vervlogen jaren. De staart is 360 mm langer geworden dan bij het basismodel, waarbij ook het hele design van de achterkant op de schop ging. De kont is nu meer toegeknepen, alsof de designers de vorm letterlijk hebben gekneed om tot een spitse staart te komen. De achterkant is ook volledig open, waardoor je de mechaniek onbelemmerd kan bewonderen, zoals de titanium uitlaat met witte keramische coating zoals een klassieke racewagen.
Geschapen door de wind
Ondanks de verlenging blijft het gewicht van de Huayra Codalunga beperkt: 1.280 kilo, terwijl de 6-liter V12-biturbo 830 pk en 1.100 Nm produceert. Pagani geeft niet mee of het nieuwe koetswerk ook voor een hogere topsnelheid zorgt, maar Horacio Pagani zegt wel dat ze de auto "langer en gladder hebben gemaakt, alsof hij gestreeld en geschapen werd door de wind, met lijnen die nog eleganter zijn dan die van de coupé".
Een verkoopspraatje dat duidelijk heeft gewerkt op het cliënteel, want alle 5 exemplaren zijn verkocht... voor een prijs van 7 miljoen euro per stuk. Een troost: het model is wel straatlegaal, dus de toekomstige eigenaars kunnen toch het ritje doen van de levering tot aan hun steriele garage met klimaatcontrole, waar de wagens waarschijnlijk de rest van hun leven zullen doorbrengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!