Pagani komt niet vaak met nieuwe modellen, dus we zijn altijd aandachtig wanneer het wel gebeurt. Deze Huayra Roadster BC is een model van extremen. Ten eerste heeft hij een biturbo-V12, dankzij de goede relatie met Mercedes-AMG. Het blok levert 800 pk en maar liefst 1.100 Nm, krachten die via een zeventraps Xtrac-bak naar de achterwielen worden geleid. Acceleratiecijfers kennen we niet, de krachten die je ondergaat tijdens het remmen wel: 2,2 G. En dan hebben we het nog niet over de bochten gehad.
2,2 G in de bochten
Zoals gewoonlijk zijn er 4 dikke uitlaatpijpen zichtbaar, maar daar houdt het niet op. Er zitten er namelijk nog twee onderaan de auto, om op de diffusor te blazen voor meer neerwaartse druk. Alle andere aerodynamica geeft de Huayra Roadster BC 500 kilo aan downforce bij 280 km/u, waardoor je in de bochten een constante laterale acceleratie van 1,9 G kan halen, met pieken van 2,2 G! Om van te dromen... en niet enkel door de bizarre cijfers, maar ook omdat de oplage van 40 exemplaren al lang en breed uitverkocht is. En als we hem in detail bekijken, snappen we het ook.
Meestal zijn cabrio's zwaarder en minder efficiënt dan hun basisvariant, maar Pagani bewijst het tegendeel met de Huayra Roadster BC. Dankzij zijn kuip uit een verbeterde versie van carbotanium is zijn gewicht beperkt tot amper 1.250 kilo. Dat is maar 32 kilo meer dan de coupé. Die inspanning heeft wel wat bloed, zweet, tranen en vooral geld gekost, want de materiaalkost van de roadster is maar liefst met 450 procent gestegen. En daarmee is er een verklaring voor het prijskaartje van 4 miljoen euro, zowat het dubbele van de Huayra BC coupé.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!