De Italiaanse ambachtelijke autobouwer Pagani zal ongetwijfeld alle aandacht trekken in de Palexpo van Genève, van 9 tot 19 maart. Hij stelt er namelijk zijn jongste creatie voor: de Huayra Roadster. Dit project, dat werd opgestart in 2010, was een forse uitdaging, maar de opdracht is volbracht. Zijn ingenieurs zijn erin geslaagd een cabrio te maken die 80 kilo lichter is dan de coupé waar hij van is afgeleid. En dat terwijl zijn rijgedrag onaangeroerd bleef en het vermogen steeg.
Krachtig en licht
De Pagani Huayra Roadster gebruikt carbotitanium en “carbo-Triax HP52” voor zijn monocoque-chassis. Dankzij die materialen is de cabrio liefst 52 procent stijver dan de coupé, terwijl hij bovendien lichter is, met een leeggewicht van 1.280 kilo. Die massa wordt voortgestuwd door een centraal achterin geplaatste 6.0-biturbo-V12 van Mercedes met 764 pk bij 6.200 o/m en 1.000 o/m bij 2.400 o/m.
Sportieve geest
De hypersportwagen is uitgerust met een actieve stroomlijn om aan extreme snelheden te kunnen cruisen. De Huayra Roadster kan bovendien zijdelingse acceleraties aan van 1,8 G. De Brembo-remmen gebruiken koolstofkeramische schijven van 380 millimeter om de wielen te vertragen, die vooraan 20 en achteraan 21 duim groot zijn. Pagani geeft nog geen andere aanwijzingen over de prestaties van zijn nieuwe automobiele juweeltje.
Manueel dak
Het dak van de Huayra Cabriolet moet manueel worden bediend. Het is een hardtop in koolstofvezel en glas die je in de garage moet achterlaten wil je met je haren in de wind rijden, maar er is ook een stoffen zeiltje dat je mee kan nemen wanneer de hardtop niet is gemonteerd. Pagani laat de klant de keuze. Het merk beperkt de productie van het model tot 10 exemplaren, die elk ongeveer 2,74 miljoen euro zullen kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!