De eerste Zonda werd gelanceerd in 1999. Deze tweezitter heeft de stijl en het karakter van een racewagen, maar is toch gehomologeerd voor de openbare weg. Op vraag van een concessiehouder uit Hong Kong ontwikkelde Pagani de Cinque, waarvan slechts vijf exemplaren worden gebouwd. Dit racemonster met 678 pk en 780 Nm is de eerste Pagani die uitgerust wordt met een sequentiële versnellingsbak met schakelhendels achter het stuur. Onder de motorkap ligt nog altijd een V12 van AMG-origine. Eigenlijk is deze Zonda Cinque de straatversie van de Zonda R, die enkel voor circuitgebruik bestemd is.
Door gebruik te maken van carbon en titanium is de Zonda Cinque 20 kilo lichter dan de Zonda F. Hij weegt 1.210 kilo. De constructeur uit Modena is dan ook een specialist is in het vervaardigen van auto's van composietmaterialen en koostofvezel. Met zijn V12 en zijn sequentiële versnellingsbak met zes verhoudingen sprint de Zonda Cinque van 0 naar 100 km/h in slechts 3,4 seconden en van 0 naar 200 km/h in 9,6 seconden. Bij 300 km/h produceert hij 750 kilogram neerwaartse kracht.
Met zijn topsnelheid van 350 km/h rekent deze Italiaan op Brembo-remmen om tot stilstand te komen. Met geventileerde carbonceramische remschijven van 380x34 millimeter met remklauwen met zes zuigers vooraan en vier achteraan slaagt de Zonda Cinque erin om van 200 km/h tot stilstand te komen in 4,3 seconden. Deze immense stopkracht wordt mede mogelijk gemaakt door de Pirelli P Zero-banden, formaat 255/35/19 vooraan en 335/20/20 achteraan, gemonteerd op negentien- en twintigduimvelgen in lichtmetaal en gesmeed ijzer.
De gewichtsverdeling van de Zonda Cinque bedraagt 43/57 en de ophanging is gemaakt van ijzer en titanium. De schokdempers kunnen afgesteld worden volgens vier configuraties met elk tien instellingsmogelijkheden. Ook in de uitlaat vinden we titanium en ceramiek terug. In de cockpit beschikt de bestuurder over een stuur in koolstofvezel en Toora Racing-stoelen met een vierpuntsharnas en lederen bekleding. De prijs voor deze zeer beperkte reeks ligt rond de 800.000 euro, btw niet inbegrepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!