Een V12, vierwielaandrijving en 770 pk: dat zijn de hoofdkenmerken van de Aventador SVJ waarmee hij ondertussen al een Nürburgringrecord van 6 min 44.97 seconden op zijn naam heeft geschreven (bekijk hier het filmpje van die recordpoging). Ook integraalbesturing (vierwielsturing) is hier standaard, terwijl de auto bovendien een nieuwe evolutie meekrijgt van de actieve stroomlijn die we al mochten ontdekken op de Aventador S.
40 procent meer neerwaartse druk
Lamborghini bevestigt dat de neerwaartse stroomlijndruk van de SVJ liefst 40 procent hoger is dan die van de Aventador SV, de voormalige topversie. Grotere zijdelingse luchtinlaten, een enorme achterspoiler, een herwerkte wagenbodem met vortexgeneratoren en een andere achterdiffuser dragen bij aan deze verbeterde aerodynamica. Het chassis is stijver gemaakt, met 50 procent straffere antirolstangen en 15 procent stuggere schokdempers in vergelijking met de SV. De nieuwe uitlaat vermindert de tegendruk en verspreidt een nog heftiger geluid. Op mechanisch vlak is de gerobotiseerde zevenbak onder handen genomen en stuurt de vierwielaandrijving 3 procent meer koppel naar achteren.
900 stuks
Lamborghini gaat 900 exemplaren bouwen van de Superveloce Jota. In het Verenigd Koninkrijk zou hij 356.000 pond gaan kosten, wat bij ons overeen zou moeten komen met zo’n 395.000 euro. Daarnaast komen er nog 63 aparte exemplaren met een “Edition 63”-badge, zoals de auto die in Pebble Beach staat te blinken. Die speciale reeks wordt uiteraard nog een pak duurder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!