Ook interessant: eerste test van de Peugeot 308 GTi 2016
De Peugeot 308 R HYbrid leunt sterk aan bij de conceptcar die in april werd voorgesteld in Sjanghai. Hij wil niet het onderste uit de kan halen op ecologisch vlak: hoewel deze plug-inhybride met benzinemotor over een volledig elektrische modus beschikt, is het in de eerste plaats een sportieve wagen. Het gecumuleerde vermogen bedraagt maximum 500 pk en 730 Nm… Bovendien beschikt deze Peugeot dankzij zijn elektromotor over vierwielaandrijving. Met de launch control trekt de 308 R HYbrid op van 0 tot 100 km/h in 4 seconden en bij vertrek vanuit stilstand legt hij een kilometer af in nauwelijks meer dan 22 seconden…
GTi-motor
Onder de motorkap van de 308 R HYbrid plaatste Peugeot de drukgevoede 1.6 THP van 270 pk, net als in de GTi. Deze krachtbron wordt hier echter ondersteund door twee elektromotoren van 115 pk (85 kW), één per as. Het geheel wordt gestuurd door een zestrapsautolaat met hendeltjes aan het stuur. Aangezien de lithium-ionbatterij van 3 kWh de plaats ingenomen van de brandstoftank onder de achterbank inneemt, werd die laatste, die een volume van 50 liter heeft, verplaatst naar de koffervloer, boven de achterste elektromotor en de twee transformatoren.
Elektrisch
Als een goede hybride beschikt de berline over een remsysteem met regeneratiefunctie, die de batterij wat oplaadt. Het remsysteem zelf is dat van de 308 GTi, met schijven van 380 millimeter, bediend door klauwen met vier zuigers. Achteraan hebben de schijven een diameter van 290 millimeter. Na elke rit kan de 308 R HYbrid aangesloten worden op een stopcontact om zijn batterijen op te laden.
Dr. Jekyll
Wanneer je de Peugeot 308 R HYbrid start, maakt hij geen geluid. Hij start altijd in de elektrische modus ZEV. Het rijden verloopt dan rustig en sereen, terwijl je beschikt over 115 pk. Op vraag van de bestuurder, wanneer de batterij leeg is, of bij meer dan 100 km/h schakelt de auto over op de HYbrid-modus. Op dat moment komt de verbrandingsmotor in actie en beschikt de auto over 270 pk. De voorste elektromotor wordt dan gebruikt als reservemotor om ondersteuning te bieden bij een laag toerental, om de reactietijd van de turbo te compenseren en om bij het schakelen het koppel te behouden. Hij wordt ook gebruikt om de batterij op te laden.
Mr. Hyde
Het wordt pas echt ernst met de HYbrid Sport-modus, die je inschakelt met een knop op het stuur. In deze stand beschikt de 308 R HYbrid over 400 pk en 530 Nm. Concreet geeft de voorste elektromotor de vooras 15 pk extra en geeft de achterste elektromotor al zijn reserves door. Naarmate de snelheid toeneemt, vermindert het extra vermogen echter, om de batterij te sparen. En om ten volle te kunnen profiteren van het maximum van 500 pk en 730 Nm moet je de launch control activeren…
Om optimaal (met volle snelheid) te starten en te profiteren van de 500 pk moet de bestuurder de HYbrid Sport-modus inschakelen, de stabiliteitscontrole uitschakelen, op het rempedaal duwen, in tweede versnelling schakelen en het gaspedaal helemaal induwen, waarna de toerenteller van de verbrandingsmotor op 4.000 o/m blijft hangen. Zodra de bestuurder de rem loslaat, schiet hij vooruit om alle records op de 1.000 meter vanuit stilstand te verbreken. De elektromotoren gaan het slippen tegen waardoor de auto volop kan profiteren van de trekkracht.
i-Cockpit
Peugeot heeft ervoor gekozen om de esthetische elementen over te nemen van de conceptcar 308 R HYbrid. Ook de materialen Zo werd het productiemodel uitgerust met digitaal geweven textiel voor het dashboard. Dit digitale textiel zien we ook terug in de deurbekleding, gecombineerd met zwart en gepatineerd bruin leder. De vier inzittenden zitten in kuipstoelen van gepatineerd bruin leder in een interieur met een opvallende afwerking. Achter het lederen stuur met rood accent om de rechtuitstand aan te geven kan de bestuurder ver voor zich uit kijken dankzij de weergave op ooghoogte.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!