Peugeot had hem al een tijdje aangekondigd en hier is hij dan: de 100% elektrische variant van de 308 en zijn familiale tegenhanger, de break 308 SW. Om hem te onderscheiden van de andere elektrische telgen van het merk, draagt het model met trots de hoofdletter 'E' in zijn naam: E-308 en E-308 SW dus. De elektrische motor onder de motorkap is krachtiger dan die van de andere stekkermodellen uit het gamma. Bovenal kondigt Peugeot een zeer hoog efficiëntiepeil aan.
Meer vermogen, minder verbruik
De Peugeot E-308 en E-308 SW zijn voorwieltrekkers die worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 156 pk (115 kW). Dat is 15 kW, of 20 pk, meer dan de andere elektrische modellen van Peugeot, Citroën en Opel, die het rooien met 100 kW/136 pk. Het koppel van 260 Nm valt op het eerste gezicht wat mager uit, want het is gelijk aan dat van de minder krachtige e-modellen... eigenaardig genoeg.
Dat belet niet dat de elektrische 308 aanzienlijk zuiniger is dan de kleinere 208, want waar Peugeot voor de e-208 een genormaliseerd verbruik van 15,4 tot 15,6 kWh/100 km afficheert, neemt zijn grotere broer genoegen met maar 12,7 kWh/100 km. Een indrukwekkende zuinigheid die we natuurlijk zullen moeten dubbelchecken in echte rijomstandigheden.
Batterij en opladen
Peugeot rust de emissievrije 308 uit met een batterijpakket met een brutocapaciteit van 54 kWh, waarvan 51 kWh buikbaar. Voor die hogere efficiëntie zorgt vooral een andere NMC-celchemie. De samenstelling is nu 80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt, allemaal geïntegreerd in een 400V-architectuur. Volgens de Franse fabrikant kunnen beide koetswerkvarianten, afhankelijk van de gekozen configuratie, meer dan 400 kilometer autonomie bieden (WLTP-norm).bereiken.
Om de batterijen op te laden zijn de E-308 en E-308 SW standaard uitgerust met een driefasenlader van 11 kW. Peugeot beweert dat de batterijen in slechts 25 minuten van 20 tot 80% kunnen worden opgeladen bij een openbaar oplaadpunt van 100 kW. Om de zuinigheid zelf te beheren, kan de bestuurder kiezen uit drie rijmodi - ECO, NORMAL en SPORT - en kan hij of zij dat verbruik nog verder manipuleren met de modus BRAKE, dat de mate van remenergierecuperatie regelt. Of éénpedaalrijden aan de orde is, geeft Peugeot niet aan.
Om het meeste uit de batterij te halen kan je met de toepassing Free2Move e-solutions jouw reis programmeren en de oplaadmomenten integreren volgens de stations die zich langs jouw traject bevinden.
Prijzen en leveringen
Tarieven heeft Peugeot ook nog niet bekendgemaakt, maar deze versies vullen het geëlektrificeerde aanbod aan boven de 180 en 225 pk sterke plug-inhybride versies. Afhankelijk van het land zal Peugeot volledig digitale en veilige online aankopen aanbieden, waardoor klanten hun nieuwe e-308 via het internet kunnen kopen, hun oude auto kunnen inruilen en hun financieringspakket kunnen kiezen vanaf een smartphone, tablet of computer.
Qua uitrusting kopieert het merk de logica van de andere 308-modellen: de duurder Allure- en GT-afwerkingen krijgen onder andere matrix led-verlichting, specifieke en aerodynamischer 18-duimvelgen en de nieuwste rijhulpmiddelen (een adaptieve cruisecontrol met Stop and Go-functie, een blindehoekalarm met groot bereik (75 meter) en een Rear Traffic Alert, dat waarschuwt voor gevaar bij achteruitrijden). Natuurlijk is ook de beroemde nieuwste generatie i-Cockpit met head-updisplay in 3D inbegrepen.
De bestellingen worden naar verwachting begin 2023 geopend, de eerste leveringen volgen medio 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!