Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Piaggio MP3 Hybrid

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-08-2009

Piaggio biedt van zijn zo al eigenzinnige driewieler een hybride versie aan, de MP3 Hybrid, een scooter waarmee je met een rijbewijs B uitstootvrij door de stad kan rijden.

Op drie wielen gaat het beter, moet men bij Piaggio gedacht hebben. Van de driewielige scooter van het Italiaanse merk is binnenkort een hybride versie verkrijgbaar, waarmee je kan rijden met een rijbewijs B. Die wordt aangedreven door een 124 cc-verbrandingsmotor van 15 pk en 16 Nm, en door een elektromotor van 2,6 kW (3,5 pk) en 15 Nm, dat alles gekoppeld aan een continu variabele overbrenging.

De MP3 Hybrid heeft vier werkingsmodi: twee hybride en twee elektrische. De eerste hybride modus, "Hybrid Charge", is ontworpen om de batterij maximaal op te laden. In de modus "Hybrid Power" komt de elektromotor de verbrandingsmotor bijstaan om tot 85 procent extra kracht te leveren. In zuiver elektrische modus kan je gedurende 20 kilometer rijden, tenminste met een snelheid van maximaal 30 km/h, en kan je ook... achteruit rijden. Een modus selecteren doe je via een knop die je gedurende 2 seconden ingedrukt moet houden.

De MP3 Hybrid kan 60 kilometer rijden met 1 liter brandstof (verbruik van 1,7 l/100 km). Dat is twee keer zo ver als de meeste scooters (gemiddeld 26 kilometer met 1 liter). Hij kan dan ook een erg interessante CO2-uitstoot voorleggen: 40 g/km. Tenminste als je 65 procent van de tijd in hybride en 35 procent van de tijd in elektrische modus rijdt.

De lithium-ionbatterijen kunnen aan een gewoon stopcontact worden opgeladen op drie uur tijd, maar na twee uur kunnen ze al voor 85 procent opgeladen zijn. Bovendien wordt ook de vertragingsenergie gerecupereerd om de batterijen al rijdend op te laden. De laadtoestand wordt overigens aangegeven door midden van een metertje. De Piaggio-invoerder voor de Benelux hoopt deze originele tweezitter te kunnen aanbieden voor minder dan 10.000 euro.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten