Een tijd geleden kocht de Indische voertuigenproducent Mahindra & Mahindra de Italiaanse design- en ontwikkelingsfirma Pininfarina SpA over. Onlangs creëerde het een bijkomende firma, Automobili Pininfarina, een 100% Mahindra-dochter opgericht om auto’s te ontwerpen en te produceren voor de happy few.
En de nieuwe ‘constructeur’ wil met een forse paukenslag de autowereld betreden, het ontwikkelde namelijk een elektrische supersportwagen, codenaam PFO, die op een beperkte oplage van 150 exemplaren zal worden geproduceerd en Battista zal heten, naar de stichter van de nu 90-jarige firma Pininfarina, Battista ‘Pinin’ Farina.
Elektrisch, 1.900 pk
Mahindra is al een tijdje bezig in de Formula E, van daar groeide het idee om van de superluxueuze sportauto van de toekomst een elektrische wagen te maken, niet zomaar eentje trouwens maar wel “ de krachtigste Italiaanse sportwagen ooit gebouwd”.
Daarvoor werkte de nieuweling samen met partners die elk op hun terrein wereldleider zijn en werd het designwerk uiteraard toevertrouwd aan zusterbedrijf Pininfarina, waarbij Italiaans designer Luca Borgogni als design director werd aangesteld.
De Battista is een superauto voorzien van 4 elektrische motoren die samen niet minder dan 1.900 pk leveren en de 4 wielen aandrijven (1 motor per wiel). Het opgewekte koppel is ook niet min: 2.300 Nm, uiteraard is torque vectoring voorzien. Zal het u dan verbazen als we u zeggen dat de toch niet zo lichte Battista in minder dan 2 seconden optrekt tot 100 km/h en in minder dan 13 seconden tot 300 km/h. De theoretische topsnelheid is 400 km/h.
Op voorwaarde dat u al dat vermogen niet te veel of te dikwijls gebruikt, wordt een reikwijdte van 450 km vooropgesteld, dankzij een T-vormige batterij die achter de inzittenden is opgesteld en zo’n 120 kWh capaciteit heeft. Met een gepaste snellader kan in iets meer dan een halfuur 80% geladen worden.
Mooi voor alles
“Soprattutto deve essere bella” was de lijfspreuk van Battista Pininfarina en daar heeft deisgnbaas Luca Borgogno zich aan gehouden. “Ik wilde een zuivere lijn, een pure auto, een tijdloos design, geen brute vormen. Esthetiek en functie moesten hier harmonieus in elkaar overlopen, de uitvoering moest zo helder en klaar mogelijk vormgegeven zijn.”
De auto is duidelijk een GT, een auto om elke dag te gebruiken en, ondanks de prestaties, geen zogenaamde circuitracer. De deuren hebben een schaaropening en voor een makkelijke instap zijn er ook geen brede deurdrempels. De structuur is vanzelfsprekend een monocoque in koolstofvezel.
Het interieur is haast volledig aankleedbaar volgens de wensen van de klant. Achter het stuur prijkt een klein schermpje, vergelijkbaar met de info van een head-up display, links en rechts daarvan zitten 2 grote TFT-schermen met alle nodige info en daaronder 2 draaiknoppen en dat is het.
Happy few
Voornoemde klanten zullen wel enige financiële armslag moeten hebben. De prijs van een Battista moet rond de 2 miljoen euro draaien. Schetsen ervan werden al in de marge van het Concours op Pebble Beach (Californië) getoond, waarbij het orderboek reeds werd geopend en de eerste bestellingen genoteerd. Van de 150 auto’s zijn er een 60-tal voor de VS, 50 voor Europa en de overige 40 voor de rest van de wereld. De auto zou in de tweede helft van 2020 in Europa aan de klanten worden geleverd.
De Battista is de eerste maar niet de enige Pininfarina die in de toekomst op onze wegen moet te zien zijn. Het plan is een modellenportfolio van zo’n 3 tot 4 auto’s te hebben, SUV’s en sportwagens. Die zullen niet zo duur zijn als Battista maar zich niettemin blijven richten op een aantal gefortuneerde klanten, in de hoop dat er eens te meer gevochten wordt om tot de happy few te behoren.
Ginion Motors
Geselecteerde genodigden van Ginion Motors – deze invoerder van onder meer Rolls-Royce en McLaren heeft ook het invoerderschap van Automobili Pininfarina verworven – konden in een zogenaamde blackbox op het voorbije salon als eersten in de wereld de hele auto aanschouwen. De officiële première is voor Genève, waar hij een van de grote bezienswaardigheden van de show moet worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!