Polestar heeft in China met veel bombarie zijn eerste eigen model voorgesteld, de Polestar 1. Zoals verwacht is dat een grote coupé met een erg persoonlijke stijl, die trouwens sterk is afgeleid van de coupé-conceptcar die Volvo in 2013 voorstelde.
3 modellen en China
Polestar bevestigt dat het 3 modellen op de markt zal brengen en dat in China een fabriek wordt gebouwd die exclusief aan zijn modellen is gewijd. De eerste afstammeling van deze nieuwe familie is de Polestar 1, die in 2019 op de markt komt. Het wordt een plug-in hybride die op één lading tot 150 kilometer zuiver elektrisch kan rijden, wat een batterij van minstens 30 kWh laat vermoeden. Die wordt gecombineerd met een elektromotor en een benzineviercilinder van Volvo die er samen 600 pk en 1.000 Nm uitpersen.
Beperkte productie
Polestar meldt dat de productie beperkt blijft tot zo’n 500 exemplaren per jaar. De coupé blijft relatief compact, met een lengte van slechts 4,5 meter, wat fors korter is dan de 5,15 meter van de Volvo S90. Nochtans staat hij op hetzelfde platform. 50 procent van zijn onderdelen zijn echter nieuw in vergelijking met de Volvo-modellen op dezelfde modulaire architectuur (S en V90, XC60, XC90).
Vierwielaandrijving
De elektromotor ontwikkelt 218 pk en drijft de achterwielen aan, terwijl de viercilinder zijn vermogen enkel naar de vooras stuurt. Thomas Ingenlath, algemeen directeur van Polestar, vertelt: “De Polestar 1 is een performante hybride en zijn elektrische rijbereik is veel groter dan dat van om het even welke andere plug-in hybride van vandaag. Daarom zien we hem als een elektrische auto die ondersteuning van een brandstofmotor kan inroepen wanneer dat nodig is”. Kortom, volgens Polestar is dit een elektrische auto. Dat is een semantisch rookgordijn, want dit blijft een plug-in hybride met een groot elektrisch rijbereik en niets anders.
Topchassis?
Polestar meldt dat heel veel werk is gestoken in het chassis, vooral met zijn Öhlins-schokdempers, terwijl de gewichtsverdeling op 48/52 procent ligt, wat een zeker dynamisch evenwicht bevoordeelt. Het merkt zegt verder dat bij de constructie van de auto veel gebruik wordt gemaakt van koolstofvezel, waardoor 230 kilo zou zijn gewonnen. Gezien de grote batterij is dat ook wel nodig om het gewicht binnen de perken te houden. Polestar zegt dat dit ook de veiligheid ten goede komt.
Polestar 2 en 3 volgen snel
Ingelath geeft verder nog aan dat de coupé al snel door nog twee andere modellen zal worden gevolgd, de Polestar 2 en 3. Alle toekomstige Polestars krijgen een zuiver elektrische aandrijflijn en zijn dus geen plug-in hybrides meer. De Polestar 2 komt in 2019, want eerst moet de fabriek in het Chinese Chengdu nog worden afgemaakt. Hij wordt de eerste zuiver elektrische auto van Volvo.
Nieuwe diensten
Alle Polestars worden bovendien standaard geleverd met een dienstenpakket. Dat bestaat uit een aantal geprogrammeerde onderhoudsbeurten, maar ook een aantal dagen per jaar waarop je een andere auto kan huren. Je krijgt bij aankoop van een auto van het merk ook toegang tot een conciërgedienst, want volgens Polestar kunnen klanten hun toekomstige automobiele behoeften niet altijd plannen. Diensten op aanvraag zullen daarom een oplossing gaan vormen. Zij worden verrekend via een maandelijkse factuur en verminderen zo de zorgen die traditioneel gepaard gaan met het eigenaar zijn van een auto. Zo kan de dienst bijvoorbeeld voor de klant op heel korte tijd een dakkoffer laten plaatsen om op vakantie te gaan, de auto komen wassen of hem gewoon opladen. De tijden veranderen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!