Het zal straks ineens heel snel beginnen gaan met de elektrische auto’s. Diverse constructeurs bereiden ambitieuze lanceringen voor, sommige richten er zelf een apart merk voor op. Achter de naam Polestar gaat immers ‘gewoon’ Volvo schuil. Aanvankelijk bedoeld om de sportieve en zelfs racevarianten een dak boven hun hoofd te kunnen bieden, wordt dat Polestar nu in de eerste plaats de verzamelnaam voor een reeks hybride (de Polestar 1) en 100% elektrisch aangedreven auto’s.
De 2 hoort in de laatste categorie thuis, moederhuis Volvo zegt met de vrij compacte hatchback de eerste auto af te leveren die de Tesla Model 3 van antwoord kan dienen. Er wordt al een ‘voorlopige’ richtprijs van 39.900 euro genoemd, maar de eerste twaalf maanden van de productie zal er alleen een zogeheten launch edition van 59.900 euro zijn. En dat zijn tarieven geldig voor de Duitse markt, met de daar toegepaste taksen.
500 kilometer
De Polestar 2 komt met twee elektrische motoren en een in de vloer gemonteerde batterijmodule van 78 kWh, die zou goed moeten zijn voor een rijbereik van 500 kilometer. De auto staat op het CMA- of voluit Compact Modular Architecture-platform. Hij beschikt over een flink vermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm, vandaar ook een spurt naar 100 km/u in nog geen 5 seconden. En je zal hem ook nog kunnen bestellen met een Performance Pack, dat omvat onder meer Öhlins-dempers, Brembo-remmen en 20-duimsvelgen.
De Polestar wordt ook ’s werelds eerste auto die Google’s Android-platform als basis voor zijn infotainment gebruikt. Met dus ook rechtstreeks toegang tot Google Maps (met aangepaste info voor eigenaars van elektrische auto’s), Google Assistant and Google Play Store. Te raadplegen op een scherm van 11 duim en deels te bedienen met de stem. En natuurlijk ook via de smartphone. De auto zal in eerste instantie alleen via het internet kunnen worden besteld. Of eerder gereserveerd, want de productie (in China) wordt pas begin volgend jaar opgestart. Later komen er ook Polestar Spaces waar potentiële klanten de auto kunnen zien en ook testen. Klinkt allemaal nogal Tesla, niet?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!