Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: hier is de nieuwe Polestar 4 - update: Belgische prijzen

Geschreven door Alain Devos op 31-01-2024

De 2 en 3 krijgen het gezelschap van de Polestar 4, een elektrische fastback zonder achterruit. Update: we hebben de Belgische prijzen.

Update: Belgische prijs en eerste leveringen

De productie van de Polestar 4 is in november 2023 gestart in China. In Europa worden de bestellingen op woensdag 31 januari 2024 geopend, de eerste leveringen worden verwacht in de loop van augustus. De prijzen:

  • Polestar 4 Long Range Single Motor: 64.800 euro
  • Polestar 4 Long Range Dual Motor: 72.800 euro

Er zijn vier optiepakketten beschikbaar voor de nieuwe Polestar 4:

  1. Pack Pilot (1.500 euro)
  2. Pack Plus (5.500 euro)
  3. Pack Pro (2.000 euro)
  4. Pack Performance (4.500 euro, alleen voor de Dual Motor)

Tussen de 2 en de 3

Tussen de hier al enkele jaren én met enig succes aangeboden 2 en de voor later dit jaar in België verwachte en technisch sterk met de Volvo EX90 gelieerde 3 propt Polestar nog een extra model. En dat wordt de Polestar 4. De als voornamen gebruikte cijfers hebben immers met de volgorde van lancering van de modellen te maken, niet met hun formaat.

Die Polestar 4 is een elektrische fastback met cross-overtrekjes, een koetswerkkeuze die een optimale balans tussen ruimte, aerodynamica en sportiviteit zoekt. 

2024 Polestar 4 Electric

Waar is de achterruit gebleven?

De Polestar 4 is een fraai gelijnde vijfdeurs, met trekjes van de Precept Concept uit 2020. Toch verrast het lijnenspel vooral achteraan. Daar is er geen klassieke achteruit meer, het glazen dak loopt wel door tot een eind voorbij de hoofden van de inzittenden. Het zou in het interieur voor een unieke sfeer zorgen, zo wordt ons beloofd.

Je zal dat dak ook kunnen bestellen met een elektrochromatische functie, waardoor het zowel transparant als ondoorzichtig kan zijn. De traditionele achterruitkijkspiegel is vervangen door een camera op het dak en een extra interieurscherm dat in natuurlijk real-time laat ziet wat er achter de auto gebeurt.

2024 Polestar 4 Electric

Android Automotive OS

Voor de bestuurder van de Polestar 4 is er een vrij compact en natuurlijk digitaal instrumentenbord, in de middenconsole staat een scherm van maar liefst 15,4 duim. Het infotainmentsysteem komt met Android Automotive OS, je kan in de elektrische auto een hele resem Google-functies gebruiken. Er is ook een head-updisplay met een projectie-oppervlak van 14,7 duim en van Harman Kardon komt een audiosysteem met twaalf of zelfs zestien luidsprekers.

Nog even over het interieur, Polestar heeft het over een monomateriaalbenadering, wat betekent dat alle lagen  van bepaalde onderdelen van hetzelfde materiaal zijn vervaardigd. Dat maakt een later hergebruik natuurlijk een pak makkelijker. De bekleding bestaat volledig uit gerecycleerde stoffen en diervriendelijk genoemd nappaleder.

2024 Polestar 4 Electric

SEA-platform

Vooraan de Polestar 4 vallen de lange neus en de uit twee fijne ‘strepen’ bestaande lichtblokken op, in de zijdeuren zitten verzonken grepen en ook frameloze ruiten. Aero-blades moeten voor een optimalisatie van de luchtstroom rond de achterlichtbalk zorgen.

De Polestar 4 staat op het Sustainable Experience Architecture- of kortweg SEA-platform van de Chinese Geely Holding. Deze elektrische auto wordt in het D-segment gepositioneerd, dus dat van bijvoorbeeld de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse.

2024 Polestar 4 Electric

Specs, batterij en rijbereik

Je hebt het al begrepen, ook de Polestar 4 komt er alleen met een elektrische aandrijving. Er zal wel keuze zijn uit een versie met één motor (achterwielaandrijving) en een versie met twee motoren (vierwielaandrijving). Beide versies hebben dezelfde batterij van 103 kWh. Laden kan de Polestar 4 tot 200 kW DC en 22 kW AC.

De Polestar 4 Long Range Single beschikt over een systeemvermogen van 272 pk, over een maximumkoppel van 343 Nm en over een rijbereik van 600 kilometer, de Long Range Dual zet daar 544 pk, 686 Nm en 560 kilometer tegenover. De ook van een semi-actieve ophanging voorziene topvariant heeft aan 3,8 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten.

Een radar, twaalf camera’s en evenveel utrasone sensoren moeten voor een hoogstaand veiligheidsniveau zorgen, daarvoor kunnen ze bij Polestar natuurlijk ook gebruik maken van de grote ervaring van zustermerk Volvo. Qua uitrusting worden diverse pakketten voorzien, waaronder eentje met de naam Performance. Het omvat een aangepast chassis, velgen van 22 duim en Brembo-remmen met vier zuigers.

2024 Polestar 4 Electric

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten