De Porsche 718 Spyder is zonder twijfel een van de leukste Porsches van het moment, met zijn atmosferische 6-cilinder boxermotor van 420 pk. Nu krijgt China ook de kans om de Spyder te ontdekken, maar de Duitse sportwagen verliest een stukje van zichzelf tijdens de oversteek, want de Chinese versie van de 718 Spyder ruilt zijn atmosferische 6-cilinder in voor een 4-cilinder boxer met turbo van de 'gewone' 718 Boxster.
Belasting op cilinderinhoud
Die keuze van Porsche komt door het Chinese belastingstelsel voor auto's. Die kijkt namelijk naar de cilinderinhoud van de motor voor de berekening van de taksen, waardoor het veel voordeliger uitkomt om de 4.0 6-cilinder te vervangen door een 2.0 turbomotor van 300 pk.
Het is dus met de motor van de 'gewone' Porsche 718 Boxster T waarmee de 718 Spyder carrière maakt in China. Daarmee is het niet meer de krachtigste 718 die je kan krijgen in het land, die titel gaat naar de 718 GTS met een 2,5 liter-viercilinder boxer van 365 pk. Ook hier kiest Porsche er dus voor om de zescilinder in Europa te laten.
Waarom je dan de Porsche 718 Spyder moet nemen in China? Om zijn looks, want ook de Chinese versie behoudt zijn 'double bubble'-motorafdekking en zijn handmatig te bedienen softtop. Ook de achterspoiler en de velgen van 'onze' 718 Spyder zijn aanwezig, maar de bumpers zijn wat soberder.
Prestaties van een Boxster T voor de prijs van een Spyder
Met dezelfde motor en een massa die vrijwel identiek blijft - de Spyder is iets lichter met 1.415 kilo - blijven de prestaties van de Chinese 718 Spyder natuurlijk ook zo goed als hetzelfde tegenover de Boxster T. Met het Sport Chrono-pakket en de PDK-robotbak duurt het 4,7 seconden om van 0 tot 100 km/u te accelereren.
Daarentegen betalen de Chinese klanten wel een hoge prijs voor de speciale look van de 718 Spyder, want voor 738.000 yuan (94.000 euro) zit hij qua prijs tussen de 718 Boxster T en de 718 Boxster GTS.
Ook voor ons?
De komst van een Porsche 718 Spyder 'light' naar onze markten lijkt weinig waarschijnlijk. De Spyder is hier de tegenhanger van de 718 Cayman GT4 en staat dus aan de top van het gamma qua prestaties, sensaties en exclusiviteit. Bovendien zou er een groter verschil moeten zijn met de Boxster T om commercieel steek te houden. Ook al zou het in Brussel en Wallonië ook een pak schelen qua taksen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!