Porsche heeft de 911 992 eindelijk onthuld in Los Angeles. Het design en de techniek zijn eerder een evolutie op de 991, maar het Duitse merk had niet veel keuze. Waarom zouden ze het design veranderen als het nog goed verkoopt? De 992 is wel op zowat elk mogelijke manier strakker, sneller of moderner geworden.
Nog steeds turbo
De versie op de foto's is de Carrera (4)S, het is ook nog de enige versie waar Porsche de cijfers van vrijgeeft. Hij krijgt een 3.0 biturbo zescilinder boxermotor, zoals zijn voorganger, maar nu met 450 pk (+30 stuks). De snelste Carrera 4S met Sport Chrono Package kan daarmee van 0 tot 100 km/u accelereren in 3,4 seconden. De topsnelheid voor de Carrera S en 4S is respectievelijk 306 en 308 km/u. En dat met een normverbruik van slechts 8,9 tot 9 liter (205-206 g CO2) volgens de gecorreleerde NEDC-normen.
De Carrera (4)S heeft dus nog geen elektrische hulp, maar daar zal verandering in komen. De 992 krijgt namelijk een plug-in hybride versie, dankzij de ervaring met de Panamera en Cayenne e-Hybrid. De nieuwste 911 heeft dan ook dezelfde PDK 8-bak, die voorbereid is op de montage van een elektromotor. De hybride komt wel pas over enkele jaren.
Altijd brede heupen
De nieuwe Porsche 911 is breder dan voordien, vooraan zelfs 45 millimeter. Dat zie je ook aan het design, dat met meer horizontale lijnen die breedte nog extra benadrukt. Bovendien zijn de brede heupen, voordien enkel voor de 4WD-modellen, nu standaard op elke 992. De dikke wielkasten omvatten 20-inch (voor) en 21-inch (achter) velgen. Verder blijven de afmetingen van de 992 ongeveer gelijk aan die van de 991, aangezien ze op hetzelfde basisplatform staan. Daardoor is ook hun wielbasis identiek.
Zoals gezegd heeft de 992 op uiterlijk vlak heel veel weg van de 991. Toch zijn er een aantal details achteraan waarmee je de twee gemakkelijk kan onderscheiden. Ten eerste: de nummerplaat, die nu tussen twee heel dikke uitlaatpijpen zit. Ten tweede: de lichtstrook over de gehele breedte van de achterkant, die nu het merkembleem in 3D-effect huist. Als laatste is er het derde remlicht dat verticaal in het koelrooster zit verwerkt.
Helemaal mee met zijn tijd
De toerenteller van de Porsche 911 992 is nog analoog, maar de rest van het dashboard is volledig digitaal. Het centrale scherm is nu 10,9 duim groot en zit wat hoger gemonteerd. De ergnomie van het infotainmentsysteem is ook aangepast, dat zou nu veiliger te bedienen moeten zijn. Op de middenconsole zijn er veel knoppen vervangen door aanraaktoetsen. En omdat het tegenwoordig niet anders kan, is de 992 ook altijd geconnecteerd waardoor hij geniet van extra snufjes zoals online navigatie en digitale applicaties.
De 911 wordt gelukkig geen (semi-)autonome auto, Porsche wilt nog steeds dat je zelf rijdt in de 992. Dat betekent niet dat er geen rijhulpsystemen te vinden zijn in de menu’s van de 992. Er is zelfs een WET-functie, waarbij de auto stilstaand water op de weg detecteert en de controlesystemen op scherp zet. Tegelijk krijgt de chauffeur een melding ter waarschuwing, en de raad om de rijmodus eventueel aan te passen. Verder zijn noodremhulp, night vision en adaptieve cruise control ook te vinden op de nieuwe 911.
De Porsche 911 992 staat op de Los Angeles Auto Show, maar is ook al direct te bestellen. De Carrera S kost 123.395,80 euro. Leveringen zouden moeten volgen in het voorjaar van 2019.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!