Het is bevestigd: de nieuwe Porsche 911 RSR neemt afstand van de in achteroverhang ingebouwde motor. Deze 911 voor de racerij heeft een motor die zo ver naar voren is verplaatst dat hij op de achteras ligt. Die opstelling centraal achterin hangt samen met de keuze voor een brede diffuser. De atmosferische 4.0-zescilinder ontwikkelt 510 pk en wordt gecontroleerd door een sequentiële zesversnellingsbak met een carter in magnesium. De bestuurder van de achterwielaandrijver schakelt via hendels aan het stuur. Bovenop de diffuser die de boxermotor naar voren heeft gedwongen, hebben de ingenieurs van Porsche de stroomlijn nog verder verfijnd met een achterspoiler die is geïnspireerd op die van de LMP1 919 Hybrid.
Anticrashradar
De GT is uitgerust met een rijhulpsysteem om aanrijdingen met andere concurrenten te vermijden. Zijn crashpreventieradar « Collision Avoid System » herkent snellere LMP-prototypes, zelfs in het donker. Verder wordt de veiligheid van de coureur vergroot door een nieuwe veiligheidskooi en een nieuwe kuipstoel met vaste verankering in het chassis. Maar de technici kunnen de stoel uiteraard wel aanpassen aan de lichaamsbouw van de coureur. Volgens Porsche laat ook de ophanging zich sneller en gemakkelijker regelen.
Wereldwijd
De Porsche 911 RSR zal deelnemen aan competities over de hele wereld. Hij rijdt dan ofwel in de kleuren van de renstal die hem inzet, ofwel met het nieuwe zwart-wit-rode design van het officiële team met het silhouet van het Porsche-logo als je van uit de lucht kijkt. De constructeur neemt met een eigen renstal deel aan het FIA World Endurance Championship (WEC), met onder meer de 24 Uren van Le Mans. De GT wordt bovendien ingeschreven in het Amerikaanse IMSA Weathertech Championship. De nieuwe 911 RSR beleeft zijn racedebuut trouwens op 28 en 29 januari 2017 in Daytona.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!