Op 18 september 2013 gaat de productie van de Porsche 918 Spyder van start. Deze ultrasportieve roadster onderscheidt zich door zijn hybride technologie met herlaadbare batterijen. Een centraal achterin gemonteerde V8 levert 500 pk (368 kW) en wordt bijgestaan door twee elektromotoren (één per as) die samen 160 kW (218 pk) leveren. Ondanks het gecumuleerde vermogen van meer dan 700 pk blijft het normverbruik beperkt tot slechts 3 l/100 km (CO2-uitstoot van 70 g/km). Dat komt omdat hij tot 25 kilometer lang zuiver elektrisch kan rijden, en dit bij snelheden tot 150 km/h. Toch zou het verbruik al snel kunnen oplopen wanneer het volle vermogen wordt aangesproken. De sprint naar 100 km/h duurt dan slechts 3,2 seconden en de topsnelheid piekt op 320 km/h. Volgens Porsche zal de 918 Spyder, waarvan slechts 918 exemplaren worden gebouwd, de Nordschleife van de Nürburgring sneller kunnen ronden dan de vorige supersporter van de Duitse constructeur, de Carrera GT (7 minuten 32 seconden).
De V8 geeft zijn vermogen door aan de achterwielen via een zeventraps PDK. Net zoals de conceptcar die in 2010 in Genève werd onthuld, is ook de productieversie een strikte tweezitter met een monocoque in CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). De twee harde dakpanelen kunnen worden weggenomen en vinden dan een plaats in de neus. Wie eind 2013 een exemplaar van deze bolide aan zijn collectie wil toevoegen, moet daar wel minstens 645.000 voor opzijleggen, waar dan nog eens belastingen aan worden toegevoegd. Of de Belgische overheidskorting van 15 procent op de aankoopprijs (voor auto's met een CO2-uitstoot onder 105 g/km) dan nog bestaat, valt te betwijfelen.
Porsche is zich ervan bewust dat de wachttijd van minstens twee jaar voor veel klanten te lang is. Om hun ongeduld enigszins te temperen, biedt het merk hen de mogelijkheid een speciale versie van de 911 Turbo S te bestellen, die alleen verkrijgbaar is voor wie het voorschot voor een 918 heeft gestort. De klant kan kiezen tussen een coupé en een cabrio voor zijn Turbo S Edition 918 Spyder, die de standaard 3.8-zescilinderboxer met 530 pk (390 kW) behoudt. Ook de uitrusting komt overeen met die van de standaard Turbo S. De speciale versie onderscheidt zich enkel door een paar koetswerkaccenten in fluogroen en een badge op het handschoenenkastje dat vermeldt welke van de 918 exemplaren van de Spyder voor de klant is gereserveerd. Let wel: deze Edition 918 Spyder wordt niet gratis geleverd. Hij vergt een extra investering van 177.000 euro (188.000 euro voor de Cabriolet), maar wordt al in juni geleverd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!