Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche Cayenne S Hybrid

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-02-2009

De hybride Cayenne is klaar om in 2010 op de Amerikaanse markt te verschijnen. Porsche heeft nog geen foto's van de Cayenne S Hybrid vrijgegeven, maar onthult wel de technische details.

In afwachting van de Porsche Cayenne S Hybrid moeten we ons tevredenstellen met foto's van de concept-car van de Cayenne Hybrid. Maar uiteindelijk zijn de technische eigenschappen en de prestaties van deze eerste hybride Porsche belangrijker. In tegenstelling tot wat de “S” in de naam misschien doet geloven, zit er geen V8-motor onder de motorkap van de SUV. Sinds het prototype van vorig jaar met zijn 3.6 V6 is er wel wat veranderd. Nu bevindt er zich een krachtigere, van Audi afkomstige 3.0 V6 met compressor en directe inspuiting onder de motorkap. Hij ontwikkelt 333 pk (245 kW) en 400 Nm en werd aan een elektrische motor gekoppeld met 38 kW (52 pk) die van bij 0 o/m een koppel van 285 Nm levert met een maximum van 300 Nm. Met deze twee krachtbronnen samen beschikt de Cayenne S Hybrid over een totaal vermogen van 374 pk (275 kW) en een maximumkoppel van 550 Nm bij 1500 o/m. Hierdoor presteert de V6 als een V8, of zelfs beter.

De elektrische motor werd tussen de verbrandingsmotor en de – eveneens nieuwe - achttrapsautomaat geplaatst. Porsche gebruikt geen Lithiumbatterijen en verkiest er van het type NiMH. De wagen kan zich uitsluitend op de elektrische motor voortbewegen, maar hij kan ook de twee krachtbronnen combineren of enkel de verbrandingsmotor aanspreken. Wanneer gas wordt gelost, wordt de V6 onmiddellijk uitgeschakeld en dit tot snelheden van 138 km/h. In de stad kan de Cayenne S Hybrid meer dan twee kilometer lang 50 km/h rijden op alleen elektriciteit. De 240 cellen van de 70 kilogram zware accu's worden opgeladen door regeneratie bij het afremmen of door de verbrandingsmotor. Bij een sportievere rijstijl sprint de Cayenne S Hybrid in 6,8 seconden naar 100 km/h, wat vlotter is dan de Cayenne S.

Het normverbruik in gemengde cyclus bedraagt 9 liter per 100 kilometer (210 gram CO2). Gezien de afmetingen is dit een meer dan behoorlijk resultaat. Om hierin te slagen heeft Porsche veel nagedacht over de plaatsing van de elektrische motor in de aandrijfgroep. De ingenieurs hebben een "Hybrid Manager"-beheersysteem ontwikkeld dat niet minder dan 20.000 verschillende gegevens analyseert om de versnellingsbak- en motorsturing op elkaar af te stemmen. De stuur- en rembekrachtiging en de klimaatregeling worden elektrisch gevoed. Dit model zal in 2010 in de Verenigde Staten op de markt komen worden. Wat Europa betreft, is de beslissing van Porsche nog niet bekend. De constructeur maakte wel bekend dat de nieuwe Panamera later ook met deze hybride aandrijving wordt geleverd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten