We moeten niet wachten tot het salon van Parijs om alles te weten over de herlaadbare hybridevariant van de Porsche Panamera. De constructeur uit Zuffenhausen heeft alle details nu al onthuld, te beginnen met zijn naam. Hij heet niet langer Panamera S E-Hybrid, maar Panamera 4 E Hybrid.
Nieuwe transmissie
De naamsverandering komt er omdat deze Panamera zijn klassieke vierwielaandrijving ruilt voor ‘elektrische’ vierwielaandrijving. Er is namelijk geen mechanische verbinding meer tussen twee assen. Voortaan doet een elektromotor met 136 pk (400 Nm) de achterwielen draaien. Dit blok wordt gevoed door een lithium-ionaccu met een capaciteit van 14,1 kWh en garandeert een theoretische autonomie van 50 km. De verbrandingsmotor van deze plug-inhybride is een 2.9 V6 benzine (330 pk) gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling die acht verhoudingen telt. Dankzij deze motoren haalt de Panamera 4 E Hybrid een gezamenlijk vermogen van 462 pk en een koppel van 700 Nm. Indrukwekkend, toch?
Knappe cijfers
Het hoeft geen betoog dat de prestaties uitstekend zijn. De Panamera 4 E Hybrid legt 0 tot 100 km/u volgens de constructeur af in 4,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 278 km/u. Ook de verbruiksbalans is positief. Volgens de (voor de constructeurs zeer gunstige) NEDC-cyclus verbruikt de berline maar 2,5 l/100 km met een beperkte CO2-uitstoot van 56 g/km. Om de motoren optimaal te benutten, biedt Porsche de keuze tussen vier werkingsmodi. In Duitsland wordt deze berline verkocht voor minstens 107.554 euro. Bij ons start hij vanaf begin 2017.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!